NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-22
Skrivet av: U-B Holmqvist skrivet 2002-11-12, 21:03
Jöns Nilssons föräldrar i Granhult.
 
Hej Jörgen!
Satte mig en stund med Ryssbys kyrkböcker och   hittade följande.
 
Vigselbok 1705 :”Dr Jöns Nilsson i Granhult och pig Brita Nilsdotter i Malaberg vigda vid Rydaholm d 11 juni. ( Du har läst hennes namn som Märta. Jag tyder det till Brita”.
Det förekommer senare flera dopvittnen från  Malaberg; Nils Nilsson, Ingeborg Nilsdotter och Britta Nilsdotter.
 
Ett eller två år tidigare hade Brita Nilsdotter i Granhult gift sig med Per Jönsson och Esbern eller Esbjörn Nilsson i Granhult med Pig Margareta Johansdotter i Repatorp.
 
Trolig fader till Jöns - Nils Bengtsson i Granhult dog 1708. Jag kan inte tyda allt - ” Begrofs Sal . Nils Bengtsson i Granhult, född i Stenbrohults socken av Christeliga föräldrar P Bengt Nilsson M Ingri ev Ingeborg ..dotter, blef så vid 31 års ålder gift med nu sörjande Enka ..H Karin Esbjörnsdotter i ... tillsammans först i Stensås 10, Ekåsen 10 och Granhult 24 eller 44 år, över år och dag varit sjuklig ...var 75 år gammal. Haft ihopa 9 barn.. Död d ..    Marti om morgonen.
 
25 mars 1725 begrofs Sal. H. Karin Esbjörnsdotter frå ..?..  P Esbjörn Jönsson  M  H Ingebor i Ramsås , war hos dem till 24 års ålder, blef då gift med Nils Bengtsson i N Granhult, hade samman 9 barn, 2 söner, 7 döttrar, 3 döttrar döda, warit enka i 17 år, warit hos sin son, afled efter 3 veckors siukdom d 16, således vid pass 78 år gammal.
 
1 nov 1720 dog Brita Esbjörnsdotter i Liustorp, P Esbjörn M Ingeborg i Ramsås, Agunnaryds socken, 20 år gammal gift med Nils Ericsson i Ljustorp. 83 år gammal.
 
Med hälsningar!
Ulla Britt H.