NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22.4.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22.4.2001
Skrivet av: Annika Jacobsson skrivet 2000-02-05, 18:16
Hej Per!
Jag var inne och kollade lite mikrokort på biblioteket häromkvällen, och passade då på att titta på din Eva Danielsdotter också, eftersom jag har köpt en del mikrokort från Ramkvilla och Bäckaryds socknar.
Jag hittade henne mycket riktigt i födelseboken på den 28/1 1809, med Daniel Svensson angiven som fader. Men modern var där angiven till Caisa Carlsdotter, inte Petersdotter. Gården eller byn kan jag inte riktigt utläsa. Högared...? Hög....? Jag känner inte riktigt igen det heller. Det stod också att läsa att hon var 39 år när Eva föddes, så födelseår 1770 stämmer. Tyvärr hade jag inga kort från födelseregistret 1770 så jag kunde få bekräftat vilket namn som är korrekt.
Eva Danielsdotter döptes den 30 januari.
Dopvittnen var Sven Jönsson och drängen Per Svensson i Hög.... (kan inte utläsa gårds- eller bynamnet). Vidare Sara Persdotter i Ramqvilla soldattorp och Sara Ericksdotter i Tröskillatorp.
Ofta var ju dopvittnena släktingar, så det kanske går att finna flera trådar där. Det kan ju vara så att Sven Jönsson är Ewa Danielsdotters farfar och Per Svensson henns farbror t ex. Men, måste förstås bekräftas vidare via kyrkböckerna.
Hoppas informationen kan vara till någon hjälp.