NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-01
Skrivet av: Monica Andersson skrivet 2007-08-01, 22:37
Hejsan!
 
Sander och Tilda bodde i Vattneröd i en liten stuga mellan Häcklevattnet och Kringlevattnet, stugan finns kvar än i dag. Det finns en berättelse om att Tilda skulle haft ihjäl Sander genom att knuffa honom nerför ett stup, och därefter försvann hon och det ryktades att hon efter mordet flytt till Norge, enligt berättelsen skulle de inte fått några barn. (ett straff av Gud för att Tilda hade tagit en annan kvinnas man enl. berättelsen. (Denna berättelse skall finnas i Hede hembygdsförening årsbok från 1989.(jag själv är skeptisk till denna berättelsen, då jag tror det är en skröna, men varför blev den det??). Har det något med samma dödsdatum att göra? (Se nedan)
Jag vill ha hjälp med att få veta dödsorsaken till Alexander, om det finns med i några kyrkböcker, och dödsorsaken till Mathilda, då jag upptäckte att hon dog exakt på 5 årsdagen efter Alexander dött. Och fick de några mer barn? Var tog Tvillingarna vägen? Finns det några ättlingar?
Tacksam för all information/ och egna teorier om denna berättelse, och uppgifter om Sander och Tilda.  
 
Alexander  (Sander) föds 18210216 i Hamn under önne Håby församling  fadern är soldat Christoffer Örn och modern Maria Hansdotter.
 
Alexander Christoffersson får en dotter Augusta Mathilda år 18570202 i Stärkestad Myren Foss församling med Olena Mathiasdotter.
 
Hustru Oleana Mathiasdotter dör 18650327 i Wattneröd Hede församling Make Alexander Christensson.
 
Alexander gifter om sig med pigan Mathilda Albertina (Tilda) Andersdotter år 18660315 Vattneröd Hede församling, (Mathilda Albertina är född 18331109 i Wattneröd far Andreas Eriksson mor Kristina Henriksdotter.
 
18660506 föds tvillingarna Josef Hilmer, och Johannes i Wattneröd far Alexander Christoffersson och mor Mathilda Albertina Andreasdotter.
 
18730605 föds Gustav Adolf  i Wattheröd, far Alexander Christoffersson mor Mathilda Albertina Andreasdotter, denna pojken dör år 18750105 i Wattneröd Far: Alexander Christiansson
 
Torparen Alexander Christoffersson dör år 18900812 i Wattneröd han var då 69 år 5 mån 26 dgr
Torpareänkan Mathilda Albertina Andersdotter dör 18950812  i Röd  (född18331109)
(dessa uppgifter hittade i släktdata: http://www.slaktdata.org/index.php/search
 
Augusta Mathilda Alexandersdotter (dottern i första giftet) bor 1890 i  Hensbacka Foss Församling, gift med Wilhelm Gustavsson och har 3 barn Carl Albert född 1884 Georg Ålander född 1886 Anna Charlotta född 1889.
 
År 1900 bor Augusta Mathilda Alexandersdotter med make i lysekil och har fått ytterliggare 3 barn Dagmar Victoria född 1891, Linnea Maria Född 1893 Ester Vilhemina född 1897
Dessa uppgifter hittade i Sveriges befolkning 1890 och 1900.
 
Tacksam för all information/ och egna teorier om denna berättelse, och uppgifter om Sander och Tilda.
kram monica