NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2011
Skrivet av: Andreas Lindblom skrivet 2011-06-27, 19:24
Hej!
Jag har några frågor till er om ni vet något som kan jag vänder till bouppteckning i Mörlunda? Jag vet inte hur ska jag letar efter bouppteckning i Mörlunda eftersom det måste finnas bouppteckning i arkivet på Mörlunda elller Stockholms stadsarkivet?
Eftersom min gammelfarmors morfar som heter Adam Persson f.1815-04-06 i Mörlunda,Övlingsmåla och död 1903-01-27 i Övlingsmåla,Liljeholmen. Hur ska jag kontakt med stadsarkivet på Småland eller? Kanske ni vet något information hur ska jag letar eller kontakt med Stadsarkivet på bouppteckning?  
 
 
 
Jag är nyfiken på Adam Perssons bouppteckning 1903-01-27 i Mörlunda och han hade 10 barnen. Det kanske finns står där på bouppteckning om tre syskon var med delar på det och tre syskon som flyttade till Nordamerika 1867 och 1873. En dotter Carolina Sofia Adamsdotter f.1849-03-16 i Mörlunda,Övlingsmåla och flyttade till Nordamerika 1867-04-07. Tre syskon kanske med bouppteckning och var bodde de i Amerika, kanske hjälper mig att jag hittar dem i Amerika på släktforskning.
 
Jag har försökte flera gånger, hittade jag inte dem två syskon Carolina Sofia Adamsdotter f.1849 Mörlunda och bror Nils Peter Fridolf Adamsson f.1855-02-21 i Mörlunda,Övlingsmåla... det är inte så lätt men försöker att hittar ändå och hoppas att det finns någonstans syskonskaran i Amerika.
 
 
Syster Hilma Frederika Adamsdotter f.1866-03-23 som hittade jag redan som deras ättlingar bor på Illnois till mig. Hilmas barn och barnbarn,barnbarnsbarn som fick jag kontakt dem men inte så lätt att hittar släktingar i Amerika. Nu är jag vill letar efter två st syskon till min gammelfarmors moster och morbror. Jag vet bara att Carolina Sofia Adamsdotter flyttade till Nordamerika 1868-04-07 och bror Nils Peter Fridolf Adamsson flyttade till Nordmamerika 1873. Det finns kanske bouppteckning antecknar på dem två syskon Carolina och Nils....flera information...håll tummarna!
Hoppas att jag får lite information från bouppteckning och vart tog i vägen två syskonskaran Adamsson från Nordmamerika till bosatte sig....
Det blir spänning att få se vart bodde de i Nordamerika och var plats!
 
Hör av er hur ska jag kontakt om bouppteckning?
 
Mvh
Andreas Lindblom