NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26.11.2002
Skrivet av: Lars Alldén skrivet 2002-02-04, 13:03
Hammarqvist och Bergqvist - vem vet något om följande:
Johannes Hammarqvist får 1795-1815 10 barn i Mönsterås, och han anges vara sjöman, matros, skeppare, senare provisionshandlare. Hans första hustru, Brita Jonsdotter, f 1754(?)dog 18260816 i köpingen, och Johannes gifter sig 18290802 med sin hushållerska Anna Stina Arnoldsdotter, f 1785(?) och d 18480413 i Mönsterås. Då hade hon varit änka i några år, för Johannes dog 18310907.  
Vem är Johannes' föräldrar? 181805?? dör änkan Sara Lisa Bergqvist från Högsby hos sin son, Hammarqvist, skeppare, 65 år gammal. Jag har inte lyckats hitta någon Sara Lisa Bergqvist i Högsby, men jag har arbetat mycket med denne Johannes utifrån hypotesen om att hans patronymikon är Larsson, son av skomakaren Lars Nilsson och dennes hustru Sara Nilsdotter, och att han är född i Hammarby, Högsby sn 17720801. Det stämmer bra med alla åldersuppguifter jag har om honom.
Men Johannes heter bara Hammarqvist från 1795 och framåt, jag har inte hittat något patronymikon på honom. Om Sara Nilsdotter är hans mor, lever hon i Hammarby,Högsby tills 1810-talet, då hon inte finns med i HFL längre, och det saknas uppgifter om bortflyttning, äktenskap eller död. Hon finns inte i någon vigsellängd eller i Högsbys dödbok.
Jag har kontrollerat dopvittnena på de flesta av Johannes många barn, men hittar ingen anknytning till Johannes Larssons syskon. Det komplicerar dessutom att vissa av Stina og Lars' barn flyttar till Hammarglo, Mönsterås, där det också finns Hammarqvistar.  När Johannes Larssons brorsson (uten namnet Hammarqvist, bara med patronymikon, Larsson) döps 1727 är bonden Hans Larsson i Hammarglo dopvittne. Kan det tänkas vara min Johannes Larsson? Johannes Larsson har en bror Carl Larsson född 1774 i Hammarby, Högsby som kallas Karl (Larsson) Hammarqvist 1798 och 1799 i Mönsterås och Kalmar.
Finns det någon som rett ut det här eller kan ge mig nya spår?  
 mvh
Lars Alldén