NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-18
Skrivet av: Eva Hadd (Casi) skrivet 2003-10-20, 15:58
Hej!
 
Jag undrar om någon har några uppgifter om att skulle finnas valloner bland befolkningen i Månsarps sn? Jag har kommit ner till mitten av 1600-talet men ej funnit några namn som tyder på det.
 
 
 Jag har kommit fram till att jag bla. härstammar från Månsarps socken och gårdarna Röshult, Tranhult, Karshult, Sjöhult Mellangård, Sjöhult Södergård och torpet Örnaberget.  
 
 
Jag lånade Tabergs Bergslag IV 1949 och läste på sidan 32-33 att det kom valloner innan 1618. Jag undrar nu naturligtvis om man kan få fram vilka de var och var de bosatte sig.  
 
 
 
 
 
Detta är vad som stod i boken:
 
 
 
 
 
Ur Tabergs Bergslag IV 1949 s. 32-33
 
 
 
”Det wet man ock, att här redan 1605 war ordentlig Bergsrörrelse, emedan wid Tinget i Ljungarum d. 26 Januari s.å. stadgades, att ingen fick handla med Bergsslagssmederna utan fogdens tillstånd. År 1610 werställdes här Malmbrytning på K. Carl IX:s befallning, hwarefter bruket försåldes till en Joh. Wernitz, med wilkor att det icke fick aflåtas till Adel. Sedan återkom Bruket till kronan, hwarefter K. Gustaf II Adolph, eftet Knärödsfreden, härstädes började arbeta med krigsfolk; men som afkomsten blef ringa i brist af insigt, fann han snart bättre wara att inkalla erfarne utlänningar, eller de s.k. Walloner (Bruksförvaltare och Smeder från Franska Flandern), hwilka ock här införde en förbättrad smidesmethod, känd under namn af Wallonsmide
 
 
mvh Eva