NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-16
Skrivet av: Rolf A Karlsson skrivet 2004-11-16, 21:16
Hej Victor
 
Tack för tipsen hur hitta min farfars mormors familj (Stina Johansdotter i Nilsagård, Hössjö, Slätthög, född  16 juni 1793 i Moheda enligt ett flertal hfl för Slätthög).  
 
Har analyserat vidare . Det finns 3 Stina Johansdotter som kan stämma. Har markerat med +tecken de fakta som talar för att det är rätt person och -tecken  för fakta som talat emot det  
 
 
1) Stina född i Moheda Söregård 1890
+  gården ligger geografiskt nära Nilsag.ca 4km)  
-  hon är sannolikt samma person som dog 1824 i ett torp under Moheda mellangård, alltså fel person
-  födelseåret 1790 i Moheda hfl  skiljer sig väsentligt från 1793  
 
 
     2) Stina född i Moheda Björkeryds Norregård, dotter till Johan Månsson
+födelseåret 1794 i Moheda hfl  stämmer nästan med 1793
+sannolikt att systern Maja född 1791 i Björkeryd är samma person som bor på gården 1814 som gift ( enligt Moheda hfl) och således är fadder till Stinas son Johan Petter , född 1814 i Nilsagård  
 
 
3)Stina född i Moheda Björkeryds Norregård, dotter till Johan Peter Hesselman
+ familjen flyttade från Björkeryd 1796 till Bryggaregården i Hössjö.  Alltså ca 5 år innan min Stina gifte sig med sonen i Nilsagård.
- Födelseåret  i Moheda hfl, 1790 avviker väsentligt från 1793
-  Ej sannolikt att systern Maja var fadder till Stinas son Johan Petter, eftersom systern var född 1788 och den Maja som bodde i  Björkeryd 1814 var född 1791. ( enligt Moheda hfl)
 
 
Nr 1, Stina från Södregård tror jag kan uteslutas.  
 
Nr 3, dottern till JP Hesselman verkar ju mycket sannolik om det inte vore för årtalen som inte stämmer.  Pga en notering i hfl var troligen fadern gästgivare i Hössjö. Det vore ju roligt att ha en värdshusvärd bland alla bönder i släkten men det är inte troligt att så är fallet. Men vart familjen försvann från Hössjö är höljt i dunkel. Om någon vet det kan kanske detta alternativ kan klargöras.
 
 Jag gissar att nr 2 , Stina ,dottern till Johan Månsson är den rätta.  
 
Men för att få visshet återstår det mera forskning. Svårigheten är att vid Stinas uppväxt och giftemål är Mohedas kyrkoböcker ofullständiga.  Jag har inte haft tid att gräva i Lekaryds spåret men jag tror inte det kommer att ge något resultat. Ett tips jag fått är att försöka hitta noteringar från bouppteckning och arvskifte från föräldrarna till ovanstående Stinor för att komma till klarhet. Vet inte om det är framkomligt. Men det är ett långsiktigt projekt för mig .  
Ytterligare tips i denna forskning mottages med tacksamhet
Rolf A Karlsson