NULL Skriv ut sidan - Marbäck

Anbytarforum

Titel: Marbäck
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2015-04-14, 19:55
Måns i Kulla var han tydligen kallad.
 
Hans namn var Magnus eller Måns Jakobsson Lindkvist.
Den 24:e oktober 1731 gifter sig Magnus Lindkvist med pigan Catharina Berg i Kulla. Catharina Svensdotter (eller Berg) har jobbat som piga de sista åren på Herrestad Säteri och där hittar jag även Magnus tillbaka ända till 1717. 1717 nämns att han kommer från Fagerhult (Säteri) och där hittar jag (1716) en dräng som heter Magnus men här tar spåren slut.
 
 Jag har letat länge efter Magnus rötter och jag blir mer och mer förundrad. Magnus Jakobsson finns i Stora Herrestad med olika titlar under Ryttmästare Axell Pisthol. 1719-1720 går han under titeln Volunteur. Han kanske siktar på att bli militär. Magnus bor säkert i Herrestad från 1721 fram till 1727 när han går under titeln Liverie dräng (som jag inte vet vad det innebär). Jag hittar Magnus i Herrestad som dopvittne vid flera tillfällen, 1718, 1723 och 1725. Efternamnet Lindkvist hittar jag första gången 1728 i mtl.
 
 Paret finns som tjänstefolk under Herrestad säteri fram tills de gifter sig och flyttar in i gården Kulla som ägs av fam. Pisthol?
 Magnus och Catharina får första barnet Anna Maria som föds 17/12-1732. Dopvittnen är nästan alla av adlig börd bl.fl Jungfru Catharina Beata Pisthol på Herrestad. Jag hittar ytterligare tre barn; Kajsa född 18/1 1734, Kristina född 17/2 1736 och Axell född 5/2 1742 och här finns många dopvittnen från Herrestad och även Anna Pisthol.
 
 Magnus dör i Kulla 20/5 1765. Prästen har skrivit att ålder var 70 ½ år som han ändrat till 71 ½ år (som jag tolkar det). Det känns som Magnus har en närmre anknytning till Herrestad men ändå inte är helt accepterad. Efternamnet Jakobsson och paret som döper sonen till Axell (med två l) kan ju vara en tillfällighet. Räknar vi tiden tillbaka föds faktiskt en Magnus i Marbäcks socken 16/4 1693 och det är Magnus Johansson som föds i Älekiälla. Dopvittne här är Ryttmästare Axell Pisthol, Pastorn Magnus Emmander och Jungfru Beatha Catharina Pisthol m.fl.
 
Kan denna Magnus vara Måns i Kulla och varför står det då Johansson istället för Jakobsson?
 
Alla källor, kyrkböcker och Mantalslängder, tillhör Marbäcks sn. Från 1721-1726 hittar jag inte Magnus namn i mtl.
 
 
/Mats