NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2.4.2002
Skrivet av: Ulla Kristoffersen skrivet 2002-04-02, 11:26
Hej Barbro!
 
Tyvärr är det inte så mycket jag kan hjälpa dig med.  Jag har inte familjen registrerad på Krakebo, antagligen för att varken vigsel, födsel eller död skett där.  Jag har inte studerat alla husförhörslängder ännu.  Bara tagit stickprov. Antagligen har familjen bara bott i Krakebo en kort tid och att inga barn fötts där.
 
Såg dock efter på Grimstorp, på Johannes Erikssons familj.  Där har jag antecknat att familjen kom från Svenarum 1797 och flyttade tillbaka dit 1815.  De hade med sig två barn födda i Svenarum:Anders 1792 och Sven 1795. Båda dessa dog 1798 i Grimstorp.  Tre barn föddes i Grimstorp:  Johannes 30.3 1797, Stina 30.3 1800 och Anna Sara 28.5 1805.
 
Mitt förslag är att du går in på HFL för Svenarum för 1815 och ser om du kan hitta familjen där och så följer dem vidare därifrån.
 
Om Carolina är registrerad född i Bringetofta, kan det ju hända att Lena bodde hos sina föräldrar där.  Jag har flera gånger träffat på att familjens första barn fötts hemma hos morföräldrarna.  Jag har heller inte registrerat Carolina boende i Åkerhult 1847, säkert av samma orsak som ovan.  Jag ser på kartan att Åkerhult och Grimstorp ligger väldigt nära gränsen till Svenarum!
Hoppas detta kan hjälpa dig något. Hör gärna av dig om du hittat något, så kan jag uppdatera mina listor.
Hälsningar Ulla