NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11.1.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11.1.2001
Skrivet av: Bengt Pettersson skrivet 2000-09-15, 14:38
Till Bo Persson (Lincopensis)
 
Tack, än en gång för hjälpen. Det var vänligt - och mycket imponerande! Jag är osäker på vad Du menar med att antavlan för Anders Andersson i Katebo inte är helt komplett, men antar att Du menar uppgifterna om en del av de personer Du skrev ner. Åtminstone har jag några uppgifter (och  tankegångar) som skulle kunna komplettera antavlan. Jag skriver ut dem efter den annumrering som Du själv skrev ut.
 
1. Anders Andersson i Katebo gifte sig 1:o med Catharina N.N. Blev enkling 1810 i maj enl. Anders dödbok - vilket dock är felaktigt då Catharina gick bort 1810 16/6. Gifte sig 2:o med Margareta Ericsdotter, som var född 1786 29/2 i Pelarne en (enl. Lönnebergas dödbok) och som flyttade till Lönneberga sn 1811, och som dog 1844 5/11 i Katebo, Lönneberga sn. Anders själv dog av lungsot vid den tidpunkt Du angav.
 
2. Anders Andersson dog 1815 17/2 i Katebo, Lönneberga sn.
 
3. Anna Marcusdotter, flyttade till Lönneberga sn 1766, och dog 1815 3/5 i Katebo, Lönneberga sn.
 
4. Om vilka som var Anders Jonssons föräldrar har jag två uppgifter som åtminstone skulle kunna vara intressanta i sammanhanget. Den ena uppgiften är från vigselboken i Lönneberga sn om en Joen i Bänarp som gifte sig 1688 med en Brita Larsdotter i Granberg. Den andra är om en Joen Joensson som dog 1731 28/9 i Katebo - då 77 år gammal. Du som sitter på det mesta materialet kommer kanske att vid något tillfälle, kunna styrka eller avfärda tankegången.
 
28. Isfall i Pelarne sn? Ska det inte vara Isfall i Rumskulla sn?
 
Jag hoppas mitt lilla kan bidra till Ditt stora.
Om jag missförstod Dig i det avseendet att Du menade att Du har fler anor på Anders Andersson i Katebo, så är Du, givet vis, fri att skriva ut det när och om Du vill. Jag har inte haft en sådan intessant läsning som igår, sedan läsningen av Banckeströms och Ranekes böcker.
 
Med vänliga hälsningar
Bengt
 
P.S. Om jag inte får något infall så kommer jag nästa gång att fråga på Pelarne och Hässleby. Vill också passa på att hälsa till alla på denna Lönnebergas sida - vi är säkert släkt, på flera sätt. Så sköt om er!