NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-08
Skrivet av: Lena Mårtenson Tingstam skrivet 2005-06-06, 17:42
Angående Tyngel Gåsagård
--------------------------
 
Tyngel Gåsagård hör inte riktigt till de gårdar jag kommit inpå livet. Till viss del beror det på att det under tiden före ministrialböckerna bodde två Jöns på Gåsagården.
 
I mantalsskrivningen 1700-1709 står varje år Jöns o Hr samt Nock Jöns o Hr och åren 1712 och 1715 står:
 
Jöns Pärsson o Hr
Jöns Brorsson o Hr.
 
Jöns Persson var gift först med Kerstin Knutsdotter och andra gången med Märta Jönsdotter. Även Märtha kan ha varit från Hillerstorp har jag gjort en notering om.
Överhuvudtaget så verkar banden till Hillerstorp i Kävsjö vara starka.
 
Även Jöns Brorsson troliga dotter Kerstins dotter Kerstin gifter sig med Nils Bengtsson från Hillerstorp, så båda hushållen verkar ha anknytningar dit.
 
Ingiär Knutsdotter kan vara den Ingiär som enligt Kävsjös böcker gifter sig 1698 med Jöns Larsson från Wese.
 
Jag har ingen vidare koll på Kävsjö, så jag kan inte närmare svara på de eventuella systrarnas bakgrund. En id? är ju att Ingiär kan ha flyttat till Tyngel när systern Kerstin var sjuk eller efter att hon dött för att hjälpa svågern. Hon kan ju dessutom haft med sig egna barn då som var eventuella Jönssöner/döttrar.
 
Vet du med säkerhet vilken av Jönsarna du är intresserad av?
 
Jag har ju uppgifter om vilka Jönssöner/döttrar som figurerat på gården som dopvittnen 1717-58 och vilka som lämnat pengar i krk under 1684-1717.