NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008
Skrivet av: Eva Rönner skrivet 2008-10-25, 02:16
Fördubblinsbåtsman Dubb var en ny möjlighet. Många gånger har det väl varit att en fördubblingsbåtsman senare har blivit ordinarie. Och som du säger flyttat mellan rotarna. Då har kan de ha fått nytt namn, eftersom namnen var knutna till rotarna. Det kan nog vara helt riktigt att han hette Lars Dubb tidigare
Och det också att han var 26 år minst då han blev båtsman i Kristdala. Jag har inte hittat honom där i socknen före vigseln, han hade kommit dit under året som varit tror jag. Som häradsskomakare hade han väl ett stort arbetsfält.
 
20 år mellan syskon är nog inte att undra över. Dessutom kan det vara olika mödrar men samma far, så de ha samma namn om det var fadern hette Dubb. Och de hette Jaensson Dubb.  
Å andra sidan om Dubb är soldatnamn knutet till roten, var kanske Lars och Kajsa Stina inte släkt.
Var hon född i Stralsund, så var fadern en soldat Dubb kan man väl tänka.
 
Kan ogifta pigan Anna Larsdotter varit mor till fördubblingsman Lars Dubb. Måhända, men jag vet inte om jag får ihop det.
I Tuna husförhör finns 1788-1792 inte någon Anna Larsdotter med en son Lars.
Finns en Piga Anna Larsdotter född 1763 som 1788 bor i Grönlid, hon flyttar till Tuna Prästgård 1789 och därifrån 1790, kan ej se vart. Hon har inget barn.
Om någon Lars kommit som fosterson till annan familj kan man inte se. Om Anna flyttat med sonen Lars till Gamleby t ex och Lars blev båtsman Dubb, så skulle han väl inte ha en syster med samma namn.  
 
Annan Dubb eller Dubbe är köpmannen Jacob Dubb på Gotland. Vet inte varifrån han kom. Han dog 1844.  
 
Får höra med Vadstena också om de har något matnyttigt i sammanhanget om skomakare. Tittade på NADs hemsida om arkiv om skomakare, men hittade inte  där något som verkade kunna svara på fråga om Lars.
Hälsningar Eva