NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008
Skrivet av: Eva Rönner skrivet 2008-10-24, 13:01
Hej Birger och Marianne, Tack. Jag kommer att skriva till din brevlåda Birger.
Marianne. Lars Johansson Bring/Brink hade först namnet Berg, som han övertagit efter din båtsman Nils Berg. Så det var då Lars kommit till Lillängen, som namnet blev ändrat till Brink, efter 1818 eller mellan 1819 och 1822 och sedan skrivits både Brink och Bring i husförhör. Sonen Petter Bring född 1711 skrevs in som Båtsman 1827 [Akt nr TB-00-01-18-1827]
I soldatregistret hittar jag uppgiften om Lars inskrivning. Han skrevs in 1912 i Tjust Båtsmanskompani i Kristdala. [Akt nr TB-00-0118-1812 ]
Lars Berg. Född 1782
Här står han alltså född 1782, men födelseåren i soldatregistret är ofta lite si och så. Det året finns ingen i Födelseboken som passar. En Lars,i maj med far Hemming.
Intressant är uppgiften om Anna Larsdotters oäkta son född 1785. I september. Hon hette Larsdotter. Han kan kanske fått namn efter fadern eller hos fosterföräldrar och så fått namnet Johansson
Det skulle kunna vara Lars. Och om dagen inte blivit felskriven, kan t o m både 16 och 22 september vara rätt, för födelse och dop.
 
Lite mer tveksamt är kanske Lars född 8 sept 1786. Far Jöns Lindgren och mor Stina Olausdotter i Vibo.
och 15 sept 1786 får soldat Jonas Heller i Orremåla en son Lars.
Att skomakare blivit soldater känner jag igen, sett det också på annat håll. Och kanske för skomakare Lars att det låg nära till hands om hans far var soldat. Men nu fantiserar jag förstås. En smal möjlighet ändå.
 
Anna i Holmshult skulle kunna vara föräldern, tror jag.
Undrar över var de skråförteckningar finns som du nämner. Vet du var de finns ?
 
Eva