NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008
Skrivet av: Birger Bring skrivet 2008-10-23, 22:43
Hej Eva,
 
Vad det gäller namnet Bring/Brink så gör Du nog rätt i att åtminstone tills vidare använda båda alternativen. Det kan ju vara så att olika grenar av familjen i senare led använde olika stavning.
 
Jag har inte följt Lars' barn i detalj. Samtliga gifte sig. Jag vet att förutom Per, som alltså efterträdde sin far så hamnade då Anders i Tuna socken. Sven blev båtsman för Misterhult på torpet Ernhult. Hans soldatnamn var Frodig. Nils flyttade till Lämmedal i Döderhults socken.
 
Av döttrarna så stannade Anna Lisa och Maja Lena i Kristdala medan Stina Cajsa hamnade i Misterhults socken och Sara Greta i Tuna.
 
 
Anders' son Nils Peter kom tillbaka till Kristdala och var en tid brukare på gården Knipkullen under Prästgården. Nils Peter tycks ha varit en färgstark person. Det finns en minnesanteckning om honom gjord av handlaren Ebenhard i Kristdala. Dessutom var det tydligen han som höll kontakten med släkten i USA. Jag har en kopia av ett brev skrivet av Nils Peter till farbrodern Per i Amerika. Nils Peter var också spelman. Hans fiol finns i Kristdala hembygdsmuseum.
 
Om Du behöver kopior eller fotografier av det som vi diskuterat här så kan du kontakta mig på  birger(punkt)bring(at)telia(punkt)com
 
 
M.V.H.
 
Birger