NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008
Skrivet av: Eva Rönner skrivet 2008-10-23, 02:02
Tack Birger, det var roligt få veta så mycket om Lars Johansson (namnform i vigselboken)Brink, Bring och också om sonen Per, som jag sett i husförhör också blev båtsman, redan vid så ung ålder hade jag inte sett och nu få veta om hans vidare öden. Riktigt roligt. Det var en äventyrlig man.
En bror till Per är min ana, Anders (Larsson Berg) Brink, Bring. Kanske något mindre äventyrlig. Då han föddes 1815 i Lillängen Båtsmanstorp hade hans far ännu namnet Berg (Födelseboken). I husförhör Lillängen 1819-1822 står Båtsman Lars Berg, och Berg har här blivit överstruken och ersatts med namnet Brink (samma person, ja. I husförhör Christineberg 1830-1835 står Afsk Lars Brink.  
Då är sonen Per kvar i Lillängen. Båtsman.
Husförhöret 1836-1843 står Afsk Båtsm Lars Bring
Och sedan 1838 står han i Dödboken Lars Jaensson Bring. Född i Tuna 1785 16/9.  
Sonen Anders bodde hos föräldrarna först i Lillängen, sedan i Christineberg.
1835 kom han som dräng Anders Brink till Röstorp 1835 med piga Märtha Nilsdotter. De var lysta samma år och gifte sig i november (samma namn Brink).
Första barnet, en dotter Stina Lisa föddes 1837 i Röstorp (föräldrarna samma namn Brink). Andra barnet Märtha Charlotta föds också i Kristdala, 1739.
Den lilla familjen flyttar till Tuna socken. Från 1840-184 bor Brukaren Anders Bring med familjen i Apeltorp, Tuna. Sonen Nils Petter  föds här 1840.
1844-1855 bor Torparen Anders Bring med familj i Cathrinedal, Tuna.
I Cathrinedal föddes Anna Maria 1844 och Sara Lena 1846
1855-1861 bor Anders Brink med familjen i Byrum, Tuna
1861-1892 bor Arbetare Anders Brink i Simsliden, Tuna
1905 dog Anders Brink i Simsliden. Änkling. Ålderdomssvag.89 år 4 mån 13 dag.
Hustru Märtha Nilsdotter dog 1891 i Simsliden 85 år 10 mån 9 dag. Född 1805 i Träda, Vena. Hon var 10 år äldre än Anders.
Dottern Stina Lisa Andersdotter nämns i husförhören med namnet Brink tillagt vid ett tillfälle, hon är då gift och har flera barn. Hon bodde med maken från Hjorted, Torparen Lars Fredric Adamsson (Träbom), båtsmansson, i Hjorted, Västrum och Gladhammar socknar.
 
Det är inte alldeles givet vad som är namnet. Nu hade jag kanske valt Brinkvarianten, för sondottern Stina Lisa Andersdotter(min ana) hade den i alla fall ett tillfälle husförhör. Hennes far Anders hade ju både Brink och Bring, liksom farfar Båtsmannen Lars. Per, som for till Amerika har använt Bring, och är omskriven och känd som Bring. det är samma familj. Kanske att de först hette Brink som sedan blev ändrat till Bring.  
Lars kanske ändå kom från Tuna. Men jag vet också att barnet Lars som föddes i Fallebo var död i späd ålder och alltså inte han.  
Men det ser ut som att det fanns en ung dräng i Fallebo vid tiden strax innan Lars dök upp i Kristdala om jag minns rätt. Vet inte vem det var. Varifrån han kom vet jag inte. I utflyttningslängd, som är minst sagt svårläst, tycker jag mig kunna sett, en Lars Johansson som flyttat ut ur Tuna socken, kan inte se vart, något år innan han dyker upp i vigselboken i Kristdala. Kan ha varit samma eller någon annan, kanske Lars Bring eller någon annan. I vigselboken 1810 kom han från Björkeryd. Husförhör Kristdala 1807-1810, Björkeryd når bara fram till 1809 och han finns inte med där. Så kanske kom han som dräng från Tuna till Kristdala 1809, det är i alla fall en möjlighet. Kanske var han t o m dräng i Fallebo, Tuna en liten tid, men inte son där. Det kan naturligtvis stå fel också att han inte alls kom från Tuna utan kanske från Vena liksom hustrun. Ska titta i Tuna böckerna igen och se om jag hittar något. Det finns ingen född i Tuna födelsebok den dagen som står i dödboken. Sonen Anders flyttade med hustru och barn till Tuna, kanske hade han band där redan
Som häradsskomakare kanske Lars flyttade runt en del och kom inte in i husförhören överallt
 
Det är bra att veta att han står Bring i militärrullorna.
 
Om Samuel i Kristdala godtar jag nog efter den info jag har samlad nu de slutsatser som jag nämnt i inlägget ovan. Det verkar rimligt. Men jag ska titta igenom ordentligt och se så jag inte missat något.  
 
Den Båtsmanstenen hoppas jag får ligga kvar där den ligger.  
 
(Meddelandet ändrat av zoom den 23 oktober, 2008)