NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 oktober, 2008
Skrivet av: Birger Bring skrivet 2008-10-23, 00:08
Hej Eva,
 
 
Några kommentarer till de senare generationerna i familjen på Christineberg.
 
Lars Jonsson, eller Jeansson som han vanligen kallas, uppges vara född 1785-05-29 i Falla, Tuna socken. Barbro Nordlöf i Trångsund har gjort mig uppmärksam på att detta inte kan vara korrekt eftersom den Lars, som föddes på detta datum, dog bara ett år senare. I husförhören finns också en uppgift om att Lars skulle vara född i Vena socken 1785.  Jag har inte kunnat reda ut det verkliga förhållandet.
 
Lars kom i vart fall till Kristdala. Han var häradsskomakare i början men blev senare båtsman för rote 118 vid Tjust Båtsmanskompani. Tillsammans med hustrun Lisken Samuelsdotter och sonen Per flyttade han 1812 från Högden under Systertorp till båtsmanstorpet Lillängen under Bankhult. Lisken var alltså född i Fagerhult. Det ska noteras att det rör sig om torpet Fagerhult under Bankhult inte byn Fagerhult i socknens västra del. Denna by hette Hundekulla vid denna tid.
 
Lars' officiella namn var Bring även om formen Brink förekom. I de militära rullorna stavas namnet Bring och samma stavning använder sonen Per i sin bibel och i brev hem till Sverige från Amerika.
 
Pokalen av Patriotiska Sällskapet tilldelades Lars för nyodlingar på båtsmanstorpet och senare i Kristineberg.
 
1827 fick Lars avsked för ”bräckskada till höger” och efterträddes av sin blott 16-årige son Per.
 
En sten i sjön Tvingen på den plats där Lars lär ha drunknat kallas idag Båtsmansstenen .
 
Sonen Per fortsatte som båtsman i Lillängen. Han gjorde sin första långresa redan vid 17 års ålder då han besökte Sydamerika. Troligen gick resan till den svenska kolonin St.Barthelemy dit flottan gärna åkte.
 
Efter 44 år vid flottan fick han avsked varefter han emigrerade till USA och blev nybyggare i Illinois. Han dog 1904, 93 år gammal. Även Per fick en hedersutmärkelse. I Oskarshamns-Posten den 16:e september 1863 omtalas att båtsmannen Brink från Kristdala fått medalj för 36 års trogen och oförvitlig tjänst. På bilder från USA uppträder den gamle båtsmannen med sin medalj.
 
 
Vad det gäller de äldre generationerna så kan jag nog inte kasta något ljus över sammanhanget. Jag har som Du trott att släkten kom från Malghults västergård men med tanke på hur många Samuel det verkar finnas så blir jag också tveksam.  
 
Torpen Högden och Fagerhult är borta men Lillängen och Kristineberg finns kvar.
 
 
Det ska tilläggas att jag, trots namnet, inte är besläktad med ovan nämnda personer.
 
 
Birger Bring