NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-september-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-september-25
Skrivet av: Birger Bring skrivet 1999-05-02, 20:35
Hej Anders,
 
 
Jag är rädd att jag inte kan vara till mycket hjälp om Erik Olofsson och hans föräldrar på Dabbekulla. Dock är Dina uppgifter intressanta och borde nog föranleda lite forskning om Dabbekullas historia på tidigt 1700-tal.
 
Gården Dabbekulla är känd från medeltiden. Den ingick i det komplex av gårdar i Småland och Östergötland som köptes av drottning Margareta år 1400. Sedan dess har den tillhört kronan till in på 1900-talet. De två gårdarna som då fanns på Dabbekulla skatteköptes och är nu privatägda.
 
På en av dessa gårdar fanns då ättlingar till den bonde som övertog arrendet 1722. Det är först nyligen som den gamla Dabbekulla-familjen lämnade gården för gott.
 
Sven Pettersson var den som övertog arrendet på Dabbekulla 1722. Hans föräldrar var Petter Svensson och Chatarina Roback, dotter till löjtnant Clas Roback. Sedan dess har som sagt Sven Petterssons ättlingar i släktled efter släktled brukat Dabbekulla. Det har visserligen funnits flera familjer på gården under långa perioder, men så vitt jag känner till har de tillhört familjen.  
 
I födelse- och döds-längder har det också funnits en hel del löst folk som är svåra att placera in i den gamla Dabbekulla-släkten, men det kan ju ha rört sig om inhysespersoner, torpare, anställda och liknande.  
 
Jag har varit av den uppfattningen att Sven Pettersson tog över hela arrendet 1722, men när jag hör dina uppgifter om Olof Eriksson som arrendator i Dabbekulla blir jag tveksam.  
 
Varken Olof Eriksson eller Kerstin Olofsdotter finns med bland de två nästa generationerna i Sven Petterssons släkt.
 
Däremot finns faktiskt en Maria Olofsdotter från Dabbekullatorp som gifter sig med en Simon Larsson 1708. Dessutom finns en Olof Eriksson från Dabbekulla som gifter sig med Ingiäl Månsdotter 1720. I denna riktning pekar också ett domstolsprotokoll om en äng i Dabbekulla som påstås ha tillhört kyrkan. Rättegången är från 1720 och då fanns på Dabbekulla Per Olofsson och änkan Elisabet.  Hur dessa personer med Olofs-namn hör ihop, om de nu gör det, är mig obekant.
 
Uppenbarligen fanns arrendatorer med namnet Olof före Sven Petterssons tillträde. Det underliga är då att Erik Olofsson uppges vara född i Dabbekulla. Kan det trots allt vara så att Sven Pettersson inte tog över hela arrendet utan delade med den tidigare arrendatorn ?
 
Förmodligen har jag nu bara rört till Dina cirklar ytterligare, men så här ju släktforskning ibland.  
 
Jag tillhör också den gamla Dabbekulla-släkten så om Du har ytterligare uppgifter så är jag intresserad.
 
 
Birger