NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-04
Skrivet av: Rolf A Karlsson skrivet 2006-01-19, 20:37
Hej
Söker information om Jacob Brodin (född 1770) och hans familj. Han kom som mycket ung till Åkhult  från Broddatorp, Ramkvilla och var bl a betjänt till överste Strochkirk ( enl släktkrönika av en avliden släkting.)
 
Enligt födelsebok fick han med pigan Catrina Jonsdotter (född 1777) sonen Johan 1775-03-19.  
Enligt vigsellängden gifte de sig  1795-04-26.
 
Enligt hfl 1790-1795 bodde familjen på Åkhult efter giftemålet.  Men i hfl 1796-1800 finns bara Jacob noterad under Åkhult och en notering att han flyttade till Ramkvilla sn 1788. Där gifte han sig för andra gången 1798-09-30 med tullmästarenkan Helena Lindholtz på Hallsnäs. Han tituleras då som enkling i vigsellängden.
 
Kort efter giftemålet flyttade Jacob och Helena till Målilla sn.
 
Frågan är vad som hände med hans första fru och son. Har inte hittat frun i Korsbergas dödbok. Efter hennes död kanske hennes föräldrar tog hand om sonen . Jag har försökt spåra hennes föräldrar i kyrkböckena men inte lyckats.
 
Jag har tillgång till genline. Tyvärr finns inga in eller utflyttningslängder för Korsberga för denna tidsperiod för att kunna kolla om hustrun kom eller flyttade till annan socken . Ty lite skumt verkar det att jag inte hittat hustrun i Korsbergas dödbok.
 
Kan någon hjälpa mig att bringa klarhet i detta?
 
Mvh
Rolf A Karlsson