NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2012
Skrivet av: Roy Søfting skrivet 2012-05-08, 17:03
Jeg håper noen kan hjelpe meg til å finne foreldrene til Ingrid Persdotter og Nils Isaksson som ble gift 18 november 1814 i Søderåkra, Kalmar i Sverige ?
 
Jeg vet ikke i hvilken kirke de giftet seg, men jeg ha opplysningene om at de giftet seg denne datoen fra denne diskusjonen her på dette forumet :
 
Hej Sivert. Kroka känns knepigt, men förmodligen får man bättre kläm på dem om man studerar dem nogrannare. Jag har har själv en hop anor i just Kroka, en av mina anfäder i Torsås hämtade sin hustu långt bortifrån (dvs Kroka i grannsocknen Söderåkra).
Detta har jag tagit fram med stöd av de uppgifter som tidigare framkommit ovan (hoppas Gudrun är vaken om jag vänder ihop något):
Jon Jonsson i Kroka, vigd 26 dec 1779 med Karin (Caisa) Jönsdotter ibm.
Jon Jonsson och Karin Jönsdotter var bosatta och hade en gård på Kroka nr 4. Deras barn:
- Jon f. 16 nov 1780 i Kroka 4, vigd 10 juni 1805 med Ingrid Persdotter från Övraby, de övertog gården. (Jon Jonsson dog den 30 maj 1812 i Kroka, frossfeber. Änkan Ingrid Persdotter gifte om sig den 30 juli 1813 med Buge Jonsson från Kroka nr 5, Buge dog 5 nov 1813, svullnad. Änkan Ingrid Persdotter gifte om sig den 18 nov 1814 med Nils Isaksson).
- Nils f. 21 jan 1783 i Kroka 4, död 13 dec 1808 i Kroka, fältsjuka, hetsig feber.
- Kerstin (kallas Stina enligt uppgift som skrivits in i födelseboken i efterhand) f. 4 nov 1785 i Kroka 4, vigd 17 juli 1808 med hemmanstilträdaren Jonas Sunesson i Gunnilkroka, Torsås.
- Ingrid f. 11 dec 1788 i Kroka 4, vigd 21 juli 1809 med Olof Israelsson från Kabbetorp, bonde i Kroka nr 4.
Inhysemannen Jon Jonssons hustru Caisa Jönsdotter dog den 10 juni 1812 (hetsig feber). Inhyses änkemannen Jon Jonsson dog den 14 juni 1812 (hetsig feber).
 
Vad jag förstår var det Karin (Caisa) Jönsdotter som var född på gården (Kroka 4). Den 27 oktober 1755 föddes bonden i Kroka Jöns Carlsson och hans hustru Karin Nilsdotters dotter Karin.
Jöns Carlsson f. 9 jan 1721 i Kroka 4 vigdes 6 jan 1751 med Karin Nilsdotter från Övraby.
 
Jöns Carlsson var son till bonden Carl Mårtensson från Kroka 4, vigd 2 dec 1706 med Karin Mårtensdotter från Påboda (jag härstammar från Jöns Carlssons syster Elisabet, gift med Buge (Bue) Jonsson i Kroka nr 5).
 
??? Åldersuppgiften för Jon Jonsson pekar på att det var han som föddes 26 dec 1744 i Kroka, son till bonden Jon Jonsson och hans hustru Karin Nilsdotter (jag vet inte vilket nr av Kroka de bodde på, jag känner med andra ord av att jag är ute på djupt vatten).
 
 
Håper noen kan hjelpe meg til å finne foreldrene til disse 2 personene.
 
Mvh.
Roy Søfting
Mosjøen i Norge