NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 3.7.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 3.7.2002
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-05-28, 15:48
Köpman J.P. Kinneke i Kalmar nämns å s 159 i Kalmar stads historia del III. Han drev i början av 1820-talet ihop med översten, greven, Anckarsvärd Kalmar sockerbruk, som var förlagt till kronans forna tyggård i hörnet Södra Långgatan-Landshövdingegatan. Känner någon till om denne kalmarköpman Kinneke och hans släkt? Har letat i husförhörslängden i Kalmar men jag har nog missat denne om han bodde i Kalmar (längden är överstruken och mycket kladdad).  
Min fråga om Kinneke (med alternativ stavning) beror på att en amerikansk släkt Kennicke möjligen är en utomäktenskaplig gren av denna släkt. År 1823 d. 16 dec. födds en August i Högsrum socken på Öland - fadern inte angiven alls. Han får senare efternamnet Kennicke/Kinnecke tillagt. Modern till honom kommer i grocess hem till sina föräldrar och föder sonen. Tidigare har hon tjänat i Kalmar fram till nov. 1823 då hon fick flyttattest hem.  
Har hon tjänat hos köpmannen Kinneke i Kalmar? Någon som vet i vilket kvarter denne bodde? Husförhörslängderna under denna tid består av fem böcker att leta igenom igen. Kan någon hjälpa mig vart Kinneke kan ha tänkas bott?
 
mvh Niclas Rosenbalck