NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2012
Skrivet av: Lars Alldén skrivet 2012-06-22, 14:41
Hej Kristoffer, och tack för dina vänliga ord. Husförhör och bouppteckningar finns på flera digitala tjänster som man kan prenumerera på. Jag använder Arkiv Digital Online, därför att deras nyfotograferingar höjer kvalitén avsevärt jämfört med de mer än sextio år gamla mormonfilmerna som andra digitala tjänster har haft som underlag.  
I det här fallet har jag inte varit inne på mantalslängder eller fastighetsöverlåtelser, men också dessa finns på SVAR, men man måste ju ofta sitta länge och leta.  
De flesta bibliotek har abonnemang på dessa tjänster, och man kan boka datortid för att läsa scannade och digitaliserade bilder på bibliotek som täcker området. Annars kan man låna in från andra bibliotek. Länsbiblioteket i Kalmar har mycket material i digital form och dessutom en bra samling av länets lokalhistoriska litteratur. Ofta finns mycket värdefull information i olika bygdeböcker och specialskrifter.  
Jag har stor nytta av PLFs CD-skivor, så om du har många anor inom Kalmar län och angränsande socknar i Kronobergs och Jönköpings län, borde du skaffa dem om du inte redan har dem. Kråksmåla finns på CD-3 Södra länet, medan Högsby finns på CD-2, mellersta länet.