NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-02
Skrivet av: Marianne Dahlén skrivet 2003-11-02, 18:48
Hej
Vore mycket tacksam över hjälp med följande funderingar, då jag nu suttit över domböcker, mantalslängder, dop-/vigsel-/begravnings- och hfl-längder rörande en familj som bodde i Mörhult. Deras ena dotter Elisabeth Nilsdotter gifte sig enligt vad jag sett i alla dessa längder med Anders Nilsson från Falla i Tuna. Det var Elisabeths andra äktenskap. Hon blev änka efter första maken, då endast ett år gått. De personer det gäller är Elisabeths föräldrar, Maria Månsdotter, enligt ddb född runt 1708/9, död 1779 och hennes make Nils Svensson f. 1707, död 1786, enligt samma längd samt bou. De bodde som sagt i Mörhult, en avknoppare till Getterum eller Gissebo för länge sedan, om jag inte minns fel (dock ej helt säker på vilket).
Jag har kikat igenom samtliga faddrar jag kunnat tyda ut under ett antal år på födda barn i Hjorted och funnit följande samband med dessa två och andra:
*Maria Månsdotter var fadder till Annika Swensdotters barn i Nästes(?)hult. Annikas make hette Börje Olofsson. Han var fadder till Marias och Nils barn. Kan hon vara en syster till Marias Nils?
*Maria Månsdotter var också fadder till Lars Swenssons och Carin Hindricsdotters barn i Näshult. Kan Lars vara en bror till Nils?
*Nils var fadder till Annika Månsdotters och Zante Nilssons barn i Gissebo. Kan Annika vara en syster till Maria Månsdotter?
*Nils var också fadder till Elisabeth Månsdotter och Pär Pärsson i Getterums barn. Kan Elisabeth vara syster till Maria? Elisabeth var i sin tur också fadder till Marias och Nils barn.
Elisabeth Månsdotter och Lars Månsson, båda i Getterum var flera gånger faddrar till varandras barn. Kan de vara syskon till Maria?
Det fanns också en Kerstin Månsdotter i Gissebo, som var fadder till ett av Nils och Marias barn. Kan hon vara en syster till Maria?
Detta var en rörig beskrivning av fadderskap, men utifrån teorin att man valde fadder dels för att någon hade lite soc. rang men också, som önskvärt här, att det var syskon som kunde träda in, kanske man kan hitta var Nils och Maria kom ifrån. Jag vet att det finns olika teorier om de två, men jag har inte genom att läsa längderna ovan fått någon sådan teori bekräftad. Namn på Marias och Nils barn är:
Måns, Kjerstin, Per/Peter, Lisa/Elisabeth, Anna, Maria, Claes och Brita. Dessutom skall det enl bou finnas ytterligare ett barn, som jag inte funnit. Hfl är ju bristfälliga. Namnen på barnen kanske kan ge en hint om vad morfar/mormor och farfar/farmor hette. Jag har letat efter deras födelse-och vigselnotiser, men inget funnit.  
Mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att fundera. Jag har rätt mycket om släkten framåt, eftersom jag penetrerat uppgifterna om och om igen. Mycket mycket tacksam för förslag!
mvh
Marianne