NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2010
Skrivet av: Linda Persson skrivet 2010-04-29, 17:32
Hej Lars-Åke!
Tack snälla, rara för uppgifterna! KGF hade jag ingen aning om att de fanns, men nu har jag kikat runt lite på deras fina sida och orienterat mig något mha socken kartorna  
Låter onekligen som om det ska vara min Elin, det som är lite oroande är åldern. Frågan är om hon verkligen var 73 år när hon avled, eller om hon tillhör en äldre generation..?  
Om det är rätt kvinna skulle hon var 19 år yngre än sin andre make och ca 50 år när Olof föddes. Inte omöjligt, men kanske lite ovanligt...
Eller kanske Nils varit gift en gång tidigare och det blivit dräng av misstag i kyrkboken? Är inte så hemma i Hemmesjö's kyrkböcker och känner inte riktigt till hur noggrant det antecknades.  
Jo, jag brukar titta på vilka som vittnade vid dopet, i Olofs fall; Måns Jonsson i ?, Pehr Månsson på Hemmesjötorp, Pehr Olsson i Hemmesjö Mellangård?, hustru Kerstin Håkansdotter, pigan Kerstin Jonsdotter och pigan Maja Pehrsdotter ibid
Noterar ju namnlikheter, men vet inte riktigt hur jag ska vandra vidare här i Kronoberg. Kikade i bouppteckningsregistret, men hittade ingen av de mina där :/
Tacksam om du eller någon annan har fler tips, vänliga hälsningar Linda