NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-05
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2004-01-28, 16:40
Hej Stig mfl!
 
Någon smed med namnet Aubert förekommer inte i bevarade handlingar vad jag sett (kan inte svära att jag lusläst allt, men i domböcker o kyrkböcker förekommer ingen varken med namnet Aubert eller Åberg i slutet av 1600-talet med anknytning till Hemmesjö). Det förekommer dock flera släkter vid Åryds järnbruk som jag misstänker är vallonättlingar eller tyskar, men de försvenskas relativt snabbt på få generationer. Förnamn som Linnart(Lennart,Leonhard), Robert och Pierre förekommer som rena patronymikon, men inga släktnamn nämns för dessa i kyrkböckerna (Hemmesjö kyrkbok börjar först 1693). Smedsläkten Hempel är även representerad vid Åryds bruk (o även vid det näraliggande järnbruket i Lessebo, Hovmantorp sn) i början av 1700-talet.
 
Har du fler uppgifter om Åbergsläkten? Mycket av det som anges som tradition är oftast skrönor som kan ha uppkommit långt senare. Det förekommer en dylik tradition om en fiktiv smed Pierre Marquis som ska ha verkat vid Åryd under 1600-talet. Om sistnämnda släkt se Smolenning slekt av svenskättlingen Irving J. Olson (1973). Denne Pierre (~Per) finns ej belagd, men tre barn bodde i Hemmesjö sn i början av 1700-talet: Johan Pierresson, Helena Pierresdotter och Annika Pierresdotter (g.m.arrendatorn Nils Persson Guse på Åryd o har bla en son kolaren Pierre Nilsson Guse).
 
Att vallonsläkters namn försvenskas har förekommit, ett sådant exempel är vallonsläkten ?dman, med en bokhållare vid Huseby järnbruk (Skatelöv sn i Kronob.l.) som under 1700-talets början istället benämns Åhman, vilket kom att bli framtida släktnamnet.
 
Vad gäller kända vallonsmeder vid Åryd o systerbruket Tegnaby järnbruk (i grannförsamlingen Tegnaby) kan nämnas att en fransos Claude Parmant verkade där under mitten av 1600-talet, likaså en Mårten Tissin. Enligt en gammal lokal tradition ska de båda järnbruken ha grundats av två vallonska bröder.
 
Har fler stött på smedsläkterna vid Åryd så hjälper jag gärna till med vad jag har funnit.
 
mvh
Niclas Rosenbalck