NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-10
Skrivet av: Barbro Behrendtz skrivet 2005-01-29, 22:55
Ola,
Jag känner inte till något samlat domboksmaterial om släkten Trybom. Uppgifter som de du nämner har nog fått spridning genom att släktforskare delat med sig av sina funna uppgifter.  
Att läsa domböcker är tidskrävande och det som sprids vidare är oftast de mål som kanske är lite mer intressanta. Nils Tryboms namn förekommer en hel del i domboken och då handlar det om gränstvister med grannar och liknande.  
Varför testamentspenningarna inte betalades omedelbart efter Nils död vet jag inte och Nils finns inte heller noterad i Gärdserums dödbok. Dödsboet kanske inte var helt ense om vem som skulle betala. Änkan Margareta Rymonia var ju inte barnens moder och av de 8 jag känner till bodde endast två i Gärdserum 1708. 2 var avlidna, 3 var utflyttade till andra socknar och 1 syskon var ute i krig.  
Hans Trybom som var kvar i Gärdserum tycks ha haft en del trubbel i kontakten med sina syskon då de inte fick ut sina delar av farsarvet i rätt tid. Målet 1724 du nämner är ett sådant ärende men det är inte Hans som stämmer in utan tvärtom, Salomon stämmer sin morbror Hans för att han var missnöjd med arvet efter sina föräldrar, arv som Salomon hävdade att Hans förvaltade.