NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2015
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2015-03-22, 22:35
Fadern till min anmoder Maja Månsdotter (1768-1838) är en Måns Svensson i Stensgöl, en figur som länge har varit svår att sätta fingret på, men där jag idag, tack vare mtl 1766, möjligen nått ett litet genombrott.
 
Måns Svensson i Stensgöl har ett flertal barn varav Maja tycks ha varit yngst. Måns gifte sig 1759 och tituleras då som drängen och forna sockenskräddaren Måns i Stensgöl. En ogift sockenskräddare Måns finns i Eksjö utan uppgift om bostad i mtl 1754-55 och Måns står som en av bönderna i Stensgöl i mtl 1760-69.
 
I mtl 1767 i Stensgöl uppges Måns då ha varit 29 år gammal och det är det jag tidigare gått på. I mtl 1766 i Stensgöl finns dock istället uppgiften att Måns då varit 35 år, samt några rader längre ner finns namnet på modern, Sara, som då uppges ha varit 80 år gammal. Stämmer åldersuppgiften för Måns från 1766 finner man snart att den enda något så när passande födelsenotisen i Eksjö är för en Magnus, Sven Jonssons barn i Stora Grönlid från september 1730. Och voilà, Svens hustru heter Sara Andersdotter och är Anders Elverssons dotter (ättling till fogden Elf Karlsson i Grönlid, som alltså tidigare tagits upp i denna diskussion), född i oktober 1700 i Stora Grönlid.  
 
Det finns åtminstone två saker som talar mot att jag skulle ha funnit Måns föräldrar.  
1) Saras åldersuppgift i mtl 1766 är i så fall helt fel. Åldersuppgifterna i mtl 1766-67 är dock generellt inte helt pålitliga, dessutom kan det jämna 80 ses som en avrundning eller höftning - även om 70 hade varit närmare!  
2) Tittar man i mtl för Stora Grönlid finner man här en Sven med hustru för 1/2 mtl fram till 1749, men påföljande år tycks detta hemman vara spilttat mellan Sven med hustru som nu står för 1/4 och Magnus som står för 1/4. Sedan följer några år fram till mtl 1752 då Magnus står med en hustru. I mtl 1759 tycks Sven och Magnus med familjer saknas. (någon mtl 1758 finns varken i Kammararkivet eller Landskontorets arkiv). Hade det inte varit för något annat vore väl rimligast att anta att Magnus i Stora Grönlid från 1750 och framåt är Svens son, och denne Magnus finns alltså i mtl 1754-55 och kan inte vara identisk med sockenskräddaren Måns samma år!  
 
Någon som har någon åsikt om Sven Jonsson och Sara Andersdotter i Stora Grönlid som Måns Svenssons föräldrar? Bu eller bä?