NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2014
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2013-12-05, 23:36
I domboken från 1651-09-22 (Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIBAA:1723 Bild 316, (AID: v185794.b316)) finner vi att Johan Håkansson och Isak Hansson har brorsbarn i salige Sven Håkansson barn. För Isak Hansson är det väl egentligen hustruns brorsbarn det är frågan om. Att det är borgmästare Per Svensson som frågar ser jag som ett argument för att Svens änka, Karin Pedersdotter, gift om sig med Per (se kyrkoboken augusti 1650).  
 
Jag har ju här ovan föreslagit att Svens änka skulle kunna vara lantmätaren Peder Dukers första hustru. Nu har jag också följt Karin i mtl och tycker att det kan stämma bra. Karin står som hustru till Sven Håkansson i mtl 1646-48. I mtl 1649-50 står hon på samma plats, nu som hustru Karin Sven Håkans, utan att Sven Håkansson finns med i längderna. I mtl 1651 har hon försvunnit från den plats i längden där hon tidigare funnits under fem år, men vid borgmästare Per Svenssons sida dyker det samma år upp just en hustru Karin Pedersdotter. Här finns nu en hustru Karin även i mtl 1652, men står i mtl 1653-56 som änkan hustru Karin Pedersdotter. I mtl 1657 saknas hon, vilket i så fall stämmer väl med vigselnotisen från november 1656. Tittar man närmare på Johan Håkanssons dopnotiser står Peder Svensson resp. Peder Svenssons hustru med bland faddrarna 1652 och 1654 (Peder står även med i Isak Hanssons dotters dopnotis från 1651).  
 
Samtidigt blir jag mer och mer övertygad om att Johan Håkansson, tillsammans med sina mer eller mindre påvisade syskon, inte är brandtar, utan istället barn till borgmästare Håkan Svensson (som väl knappast kan vara en Brandt). Istället föreslår jag att flera av Johan Håkanssons barn tagit sitt namn från moderns sida. Att två bröder tar två systrar till äkta hör inte till ovanligheterna. Om resonemanget ovan stämmer kan Johan Håkanssons hustru Kerstin Pedersdotter mycket väl kunna vara en syster till Sven Håkanssons Karin Pedersdotter. Dukers svärfar enligt Ekstrand skulle i så fall mycket väl kunna vara just en Peder Håkansson Brand, och varför inte son till den Håkan Brandt som dör 1642?
 
Vem är då denne mystiske Peder Håkansson Brand? I källmaterialet finns under rätt tid åtminstone två något äldre Peder Håkansson som har skatteskyldiga, vuxna barn. De kallas store Peder Håkansson respektive lille Peder Håkansson. Utöver dem finns en Peder Håkansson båtsman och (eller identisk med) en unge Peder Håkansson, för vilka (vilken) redovisas några barn i kyrkboken på 1630-talet, men för vilka tycks yngre samtidigt som de heller inte tycks vara synliga i stadens längder.
 
Store Peder och lille Peder finns i boskapslängderna från 1628-35, i bänklängden från 1631 och i längden från biskopsvisitationen 1634. Långt ifrån alltid tillsammans med sina epitet, men tillräckligt ofta för att man för det mesta ska kunna rekonstruera vem som är vem, genom familjestorlek, skattebörda eller placering i längderna. I mtl 1643-44 finns båda med. Lille Peder Håkansson finns ensam kvar fram till mtl 1652. Enligt kyrkboken dör store Peders far i Kulla i landsförsamlingen, vilket antyder ett lantligare ursprung än vad man tänker sig att brandtarna har, vilka ju bör ha funnits åtminstone ett par generationer i staden. Fokus på lille Peder alltså!
 
Slutligen tänkte jag bara återgå till mitt tidigare konstaterande, att guldsmederna Roluff Olofsson, Kristofer Nilsson och Kristiern Pedersson frekventerar Johan Håkanssons barns dopnotiser. Självklart är deras yrken en stor faktor, men det kan även poängteras att Roluffs och Kristofers hustrur båda är Pedersdöttrar. Åtminstone några av guldsmederna skulle alltså kunna vara svågrar. Med det sagt kan noteras att Roluff med sin hustru Anna Persdotter står som direkt föregående hushåll ovanför lille Peder Håkanssons i mtl 1643. I följande års mtl har Roluffs familj flyttat och återfinns hädanefter ganska långt fram i längderna, medan lille Peder står kvar på samma plats i längden fram till och med 1652.