NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2015
Skrivet av: Marthina Linder skrivet 2013-12-28, 13:51
Hejsan Hannelotte!  
 
Jo precis är det så. Karin är dotter till Olof N.n i Hysinge, och syster till Östen 1624, Sven 1635 & Anders 1638. Hon är enligt mina beräkningar i kombo med den troliga dödsnotisen i dalhem äldst av syskonen, född ca:1621. Hon gifte sig med Staffan Olofsson, då även båda boende i Hysinge 1646.02.08, de fick en dotter 1649.10.28 Chirstin/Cherstin. Troligt nog även ett barn ca 1647.
 
1651 dog Staffans moder i Hysinge, margareta. Enligt vad jag lyckats hitta så kan Staffan vara en bra bit äldre en karin. Han tycks ha varit soldat ett tag innan deras vigsel och i mantal omnämns han som trumptare som du nämner.  
De försvinner till Hackenäs mellan 1650-1660, men återfinns dock fortfarande som dopvittnen till syskonbarn bl.a.  
 
Har försökt få en klarare bild av hur familjen utformats i grunden och när Olof N.n. kom till Odensvi, då jag misstänker att det är frun som kommer därifrån till en början och inte Olof, men någon utav dem är iaf med högsta sannolikhet son/dotter till Östen som bodde och åtminståne innehade skattehemmanet i Hysinge från senast 1559-1598. Men får en del information via smålandshandlingarna, men inte mycket.  
 
Började kolla runt lite smått i Dalhem nu sist för att se vad jag kunde finna där. Det som jag fann med största sannolikhet var just att Staffan och Karin bosatt sig i Hackenäs, Östen redan 1654 (troligt januari) fanns i Fl?genäs och var då gift, samt Sven gift sig först efter 1660.01.16 i Flaghult.
 
Min förhoppning vara att med mer komplett information om den okända systern kanske hela familjebilden skulle kunna klarna lite. Dock var det inte lika lätt att bena ut saker och ting i Dalhem så so i Odensvi.  
 
Hittade dock dödsnotisen till Karin, som stämmer väl överens med både min och din information:
1696.06.17-06.21 Hustru Karin Olofsdotter i hackenäs avled den 17 Juni & begravdes den 21 tillika. var en gudfruktig hustru. om ålder 76 B.215 S.390 nr.20 C2 Dalhem
 
Tack för din ytterligare information!  
Jag har grävt lite mer och hittat på ett par sannolika vigslar av Staffans och Karins barn, men ingenting är säkert, även ett par dödsnotiser jag finner sannolika men inte kan riktigt bekräfta.
 
God fortsättning och Gått nytt år!
Ser fram emot fortsatt samarbete med dessa virriga anor!