NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-05
Skrivet av: Barbara Wall skrivet 2002-09-19, 23:33
Hej Stina! Så här är det:
 
Daniel Nilsson (f 1 maj 1756 i ?, d 2 dec 1815 på torpet Grönlid under Eskilstorp i Bredaryd) g m Ingeborg Svensdotter (f 1 maj 1951 i Hultet, Bredaryd, d 14 nov 1810 i Tofvaryd) fick bl a barn Nils Johan Danielsson (f 6 jan 1788, Eskilstorps kvarn, d 7 nov 1880 i Espenabben, Eskilstorp, Bredaryd).  
 
Nils Johan, kallad Johan gifte sig troligen först med Britta, sedan med Marta Jonsdotter (f 29 dec 1797 i Gnosjö, d 19 dec 1875 i Espenabben). Deras dotter Inga Stina (f 5 okt 1831 i Bredaryd, d 18 apr 1922 i Kållerstad) gifte sig med Johan Peter Svensson (16 nov 1867 i Kärda). De fick 4 barn (Clara, Amanda, Johannes och August) varav Clara var min mormor.  
 
Johan Peter hade varit gift förut med Maria Catharina, men hon dog bara 9 månader efter deras dotter Mathilda föddes. Hennes mor Maja Stina bodde kvar med svärsonen och senare även med Inga Stina i 9 år efter dotterns död. (Sedan flyttade hon, vid 57-årsåldern, till fattighärbärget Granstorp. Hon dog 18 år senare, 85 år gammal.)
 
Clara (min mormor) föddes 10 mars 1875 i Erikstorp I på Herrestad gård i Kärda och dog i Chicago sommaren 1960. Hon gifte sig med Johan Ander Enqvist (Andy Enquist)från Kållerstad i Chicago 1906. De hade 4 barn varav Alice, min mor, som numera bor i Alvesta, var den minsta. Även Mathilda emigrerade till USA, gifte sig och fick barn.
 
Så om jag förstått rätt måste din morfars far varit bror till min mormors mor - kan det ha varit en Johan Johansson i Hultet? Jag trodde inte att Inga Stina hade några syskon, men hittar ett papper i pärmen där det står att han var Inga Stinas bror, om det nu är rätt Inga Stina.  
 
Det vore jättekul om du hörde av dig. Det går bra att skriva här eller hem till oss.
 
Varma hälsningar från Barbara