NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2008
Skrivet av: Anni Niklasson skrivet 2008-03-24, 21:44
Hej alla problemlösare, undrar om någon kan hjälpa mig med följande;
1700-1760 föds i Blädinge 13 pojkar med namnet Sibbe, i grannsocknarna Vislanda och Skatelöv, 4 respektive 2.  
I mitt släktträd finns fem av dessa.
 
Eftersom namnet inte är så vanligt och, om jag uppfattat det rätt, väldigt lokalt så tänkte jag att en kartläggning av dessa ”Sibbar” skulle hjälpa mig vidare i min släktforskning.  
Om jag har gjort rätt i min lilla kartläggning så finner jag att 12 av dessa pojkar är barnbarn eller barnbarnsbarn till en man Sibbe boendes på Näs i Blädinge. Han dör 1698, 73 år gammal.
Min hypotes är ju att de övriga, däribland fyra av mina Sibbar, varav tre finns i samma ”familj” på något sätt också har ett släktskap med Sibbe på Näs, jag kan bara inte finna ut hur. Så nu undrar jag om någon annan kan styrka (eller stryka) min hypotes gällande följande ”Sibbar”;
 
1753 föds Sibbe i Haramoen, Vislanda föräldrar Sven Månsson (kommer från Blädinge) och Elin Andersdotter.  
Elin har också en bror som får namnet Sibbe;
1747 föds Sibbe i Lilla Skörda, Vislanda, föräldrar Anders Sigfridsson och Karin Olofsdotter (dessa vigs i Blädinge).  
Anders bror Per ger också en av sina söner samma namn;
1737 föds Sibbe i Hungerstorp, Skatelöv föräldrar Per Sigfridsson och Karin Larsdotter.
Om dessa tre ”Sibbar” har en gemensam nämnare så är det väl föräldrarna till Anders och Per, Sigfrid Månsson och Elin Olofsdotter i St. Skörda, Vislanda, men någon koppling vidare till Sibbe på Näs kan jag inte hitta.  
Och så till den fjärde Sibbe;
1750 föds Sibbe i Blädinge Norregård föräldrar Jon Månsson och Kirstin Persdotter.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig vidare.
 
(till hjälp i min kartläggning har jag använt mig av KGF´s databas, kyrkböcker och inlägg här på anbytarforum)
 
Mvh, Anni