NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-23
Skrivet av: Margareta Thorsson skrivet 2003-03-02, 22:58
Johan Peter Frank  fd Johansson husar för rusthållet nr 85 i Byrum Ingatorps socken och Borstrulla Bellö socken.Torpet kallades Björndahl  
Ibland tror jag att det spökar  att du frågar precis idag --I  Ingatorps hembygdsförening jobbar vi just nu med att plocka fram fakta om våra husarer och just nr 85 Byrum har varit problematiskt då vi sent upptäckte att torpet låg i Bellö på Ingatorps sockengräns fd Borstrullas marker.Kom att tillhöra Wallnäs AB se nedan varför en del noteringar finns i kyrkböckerna under Ingatorp  troligen Ryssebo.  Idag den 2 mars har jag besökt platsen för torpet , på ena sidan av torpet många spännade bebyggelserester som stenmurar källor många små bäckar osv.Torpskylt.
Vad jag har förstått var  din husar den näst siste husaren men han köpte tydligen torpet omkring 1895 . Det är noterat att han jobbat som järnvägsbyggare också. Han klarade dock inte av det ekonomiska med torpet så fastigheten kom i godsägare Fagerholms ägo idag Wallnäs AB.Du vill antagligen veta mer om familjemedlemmarnas öde men jag vet inte mer just nu. Det är lite klurigt för vi har en adlig familj Franc som samma tid finns på Byrum och flera av deras ättlingar finns kvar i trakten också . Det blir lätt missförstånd. Jag tror i dagsläget inte att det finns något samband.Jag skall kolla lite mer hos husarfamiljsexperten om han vet mer än detta, Vi kanske hörs igen.
Hälsningar från Ingatorp