NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 januari, 2010
Skrivet av: Lars-Ola Stare skrivet 2009-11-17, 11:07
Hejsan Anders
 
Skrivaren av Vrå kyrkbok före ca 1750 har nog haft ont om bläck i pennan, för det är väldigt sällan efternamnen är med, tyvärr.
 
Vid Anna och Anders första barndop finns en Svenborg Arvidsdotter från Kråxhult i Vrå nämnd och när Anna Arvidsdotter är dopvittne vid Svenborgs första barn (Anna då bosatt i Viggåsa i Annerstad socken)kan slutsatsen dras att de är systrar. Av det drar jag slutsatsen att den Annika Arvidsdotter (Anna) från Kråxhult som gifter sig 1747 är samma som din Anna, då de är ifrån samma by.
 
Svenborg var född 1723 i Annerstad socken, dotter till Arvid (tyvärr inget efternamn där heller). Familjen är nämnd i det första husförhöret i Annerstad, då bosatta i Espenäs. Där nämns även en dotter Karin, samt att de flyttar till Vrå socken. Dottern Karin var född i Bjerseryd i Vrå socken år 1720. Familjen verkar ha flyttat runt en hel del.
 
När det gäller föräldrarnas efternamn, så vill jag påstå att det är Annas moder Elin som änka gifter sig 1746 med Per Nannesson. Hon kallas då Månsdotter är då bosatt i Singsjö, Vrå och han i Kråxhult. I Singsjö dog några år tidigare en Arvid Andersson. Dessutom förekommer ett par Anderssöner/döttrar som dopvittne vid Arvid och Elins barns dop.
 
Förhoppningsvis kan ytterliger information om familjen hittas i domböcker och bouppteckningar, men det tar lite tid innan allt det är genomgånget.
 
Hoppas detta förklarar hur jag tänkt...
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred