NULL Skriv ut sidan - Anderstorp

Anbytarforum

Titel: Anderstorp
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2016-01-17, 14:39
Tack Niklas!
 
1. Min okunskap att syskonebarn betydde kusiner gjorde att jag inte fick ihop dina slutsatser från domboken. Tack för lärdomen.
 
2. Ditt resonemang är väl underbyggt. Jag var väl medveten om brasklappen om Erland Månssons dödsuppgift stämmer. Jag håller med om att den kan vara felräknad. Jag är tveksam till avrundning om slutar på nolla. Däremot har jag tidigare stött på felräkning på 10 år, vilket jag här skulle hålla för mer troligt. Födsel för EM 1687 kolliderar ju inte heller med andra barn enligt de uppgifter jag tagit från denna tråd. Möjligen är det misstänkt att det skulle gå fem år från gifte till första barn. Föräldrarna producerar ju senare barn sådär vartannat år. Men möjligen finns något tidigare okänt (dött?) barn.
 
3. Katekismilängden 1691 tycks enbart ha barnen Svenxxx, alltså de från Ingiers första gifte. Erland dyker upp som första Månsxxx 1692. Han bör ju då rimligen vara äldst i det nya giftet, såvida inte tidigare ev barn dött.
 
4. För ditt resonemang talar också att vi inte i krk hittat vare sig tänkbar tidigare vigsel för Måns och inte heller testamentspengar för den förmodade första hustrun. Med såpass inringat tidsspann och att krk tycks välförda kanske denna avsaknad också är väsentlig för att avskriva hypotesen om tidigare gifte.
 
/Bertil