NULL Skriv ut sidan - Anderstorp

Anbytarforum

Titel: Anderstorp
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2016-01-17, 12:00
Hej !
 
Jag tolkar nog de uppgifter som finns att Erland är född i det aktuella äktenskapet.
 
Att Måns Erlandsson och Inger Ingemarsdotter gifter sig 1682 den 3 advent finns ju i kyrkoräkenskaperna och klarlagt.  
 
Erland Månsson dör 1767-01-13 och uppges då vara 90 år gammal, vilket ger en beräknad födelsetid 1677. Min erfarenhet säger att åldersuppgifterna både vid döden och vid andra sammanhang kan slå på ganska många år både + och -. Dessutom har jag en känsla av att de åldersuppgifter som slutar på 0 oftast är en avrundning. Så om Erland Månsson istället för 90 när han dör skulle vara 85 så stämmer det ju bättre och han är då född i Måns och Ingers äktenskap. Det är ju även detta som Anneli skriver om Erland Månssons dödsuppgift stämmer.  
 
Det som Anneli skriver om från mantalslängderna är ju inget som säger att det är vår Måns som är gift 1676 och som kanske är änkling 1682. Det finns ju även en dräng Måns som nämns 1682. Vad knekten Måns heter i efternamn kanske man med lite tur kan hitta i någon rulla.
 
Domboksnotisen att frälsefogden wälacktad Erland Månsson sig tillhandlat af sitt syskonebarn Ingemar Nilsson.
Nils Ingemarsson i Käxbo och Inger Ingemarsdotter är syskon. Deras resp. barn Ingemar Nilsson och Erland Månsson blir då kusiner (eller syskonebarn (barn till syskon) som de kallas vid denna tiden).