NULL Skriv ut sidan - Anderstorp

Anbytarforum

Titel: Anderstorp
Skrivet av: Marcus Eriksson skrivet 2015-12-03, 23:02
Hej Bertil!
 
Utöver ovannämnda bevis på att Britta Erlandsdotter i Kalset var dotter till Erland Månsson i Bråarp finns följande från kyrkoräkenskaperna i Anderstorp 19/4 1732:
 
Brudfolken från Bråarp beskedelige Lars Larsson och pigan Britta Erlandsdotter i Bråarp 16 öre.
 
Lars Larsson och Britta Erlandsdotter gifte sig alltså i Anderstorp före 19/4 1732, under en period då det saknas vigselböcker i församlingen.  
 
Jag har också funderat på ifall Lars Larsson var son till Lars Phillipsson i Kalset, men kommit fram till samma slutsats som dig, att åldersuppgiften inte stämmer. Det finns ännu inget som tyder på att Lars Larsson var född i Kalset, Kulltorp.
 
Enligt bouppteckningen ägde ju Lars Larsson frälsehemmanet Kalset. Tyvärr står ingenting om hur han hade blivit ägare till fastigheten, men möjligtvis kan domböckerna avslöja en del.  
 
Intressant vore att följa upp förmyndarna till Lars Larssons barn, magistern Johan Nylander och Anders Bengtsson i Lomma Södergården. Dessa personer kan ju vara släkt med Lars Larsson på ett eller annat sätt med tanke på att de utsågs till förmyndare.
 
Även jag härstammar från Ingrid Larsdotter, hon gifte sig med Anders Månsson från Ås och fick bl.a. Kristina Andersdotter, som är min ana.
 
Mvh
Marcus