NULL Skriv ut sidan - Anderstorp

Anbytarforum

Titel: Anderstorp
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2015-11-28, 09:01
Hej Marcus, Anneli, Bengt och Niklas!
 
Erland Månsson, hans dotter Britta Erlandsdotter och därefter hennes dotter Ingrid Larsdotter, alla med sina resp partners, är mina anor. Jag tycker personkretsen är extra intressant med sin kamerala tjänstemannainriktning som är unik i mitt släktträd. Detta återspeglas ju inte minst i ett flertal intressanta bouppteckningar.
 
Några funderingar:
 
1. Den ursprungliga frågan huruvida Erland Månsson och Kerstin Larsdotter var föräldrar till den Britta Erlandsdotter, som gifter sig med Lars Larsson och flyttar ut till Kulltorp har ju i diskussionen blivit med ett mycket välgrundat ja besvarad.  
 
2. Den omfångsrika BoU efter Kerstin Larsdotter (Västbo Häradsrätt FII:2 sid 119) bevisar ju också, via arvingarnas underskrift, att Erland och Kerstin hade de två barnen Carl Erlandsson och Britta Erlandsdotter.
 
3. Erland benämns ju omväxlande Inspektor, Frälsefogde, Uppbördsskrivare på Bråarp. Bråarp omnämns i Rosengren et al: Ny Smålands Beskrifning sid 717-718 såsom ägt av släkten Fleetwood vid denna tid. Månne det finns någon med information från Bråarp som kan kasta ljus över Erland Månssons roll vid säteriet?
 
4. Skarpögt av Marcus att hitta vigselnoteringen för Måns Erlandssons andra gifte med Ingier Ingemarsdotter i Anderstorp LIa:1 sid 43 (finns på SVAR, ej AD). Denna volym tycks ha åtskilliga noteringar om gåvor vid vigslar liksom testamentspengar. Jag har hittat några tillfällen då Måns i Hult ger till kyrkan, dock ej något uppenbart tillfälle i samband med hans första hustrus frånfälle. Jag söker förstås namnet på Erlands mor. Någon som hittat?
Som jag förstår Annelis kommentar så antas såväl Måns som hans andra hustru Ingier bott i Hult redan under sina resp första giften.
 
5. Katekismilängderna 1691-92 redovisar hos Måns Erlandsson och Ingier Ingemarsdotter ett antal barn från Ingiers första gifte (Svensson/Svensdotter) men endast Erland med efternamn Månsxxx. Det pekar, som jag ser det, på att Måns kanske endast hade sonen Erland i första giftet. Hur som helst är det intressant att klarlägga första hustruns namn och gärna om det ev fanns fler barn än Erland.
 
6. Jag har inga uppgifter om Måns Erlandssons föräldrar. Någon som har indikationer från mtl att Måns skulle vara född i Hult?
 
7. Jag har tidigare trott att Kerstin Larsdotters föräldrar var Lars Persson och Märit Persdotter i Bråarp. Marcus' födelsenotiser för barn till Lars Persson i Bråarp med motsägelsen från Märthas dödnotering i katekismilängden sätter myror i huvudet även på mig. Här fortsätter sökandet.
 
8. Åter till Britta Erlandsdotter och hennes man Lars Larsson från Kalset i Kulltorp. Efter Lars finns en gedigen bouppteckning (Västbo Häradsrätt FII:4 sid 138). Paret var välbärgat. Men föräldrarna för Lars då?  
Domkapitlet i Växjö FII:12 sid 576 har i Kalset Lars Philipsson med hustrun Kirstin  och sönerna Lars och Anders. Man frestas ju tro att sonen Lars skulle vara vår Lars, men åldersuppgiften stämmer inte. Han skulle ju enl katekismilängden vara 10 år, dvs född omkring 1682, medan Kulltorp AI:1 anger vår Lars Larssons födelsedatum 20 aug 1696. Har du Marcus (eftersom det är vi som har Lars som ana) tittat närmare på detta?
Och Bengt: Jag hittade alldeles nu din långa dialog från 2006 under Kulltorp ang Philipssönerna i Kalset och Målskog. Den Lars Philipsson i Kalset som i Domkap Växjö FII:12 sid 576 anges vara 35 år gammal är kanske en av de Lars Philipsson som avhandlas i den debatten? Vet du i så fall något om sonen Lars Larsson då 10 år gammal, som kan avskriva eller bekräfta om det är den Lars Larsson som blir gift med Britta Erlandsdotter?
 
Hälsningar, Bertil  
 
(Meddelandet ändrat av Bturesso 2015-11-28 11:30)
 
(Meddelandet ändrat av Bturesso 2015-11-28 11:32)