NULL Skriv ut sidan - Anderstorp

Anbytarforum

Titel: Anderstorp
Skrivet av: Marcus Eriksson skrivet 2015-08-25, 20:56
Tack för all information!
 
Måns Erlandsson och Ingier Ingemarsdotter gifter sig alltså någon gång efter 1681, om nu Sven fortfarande nämndes i mtl 1681. Om åldersuppgiften på Måns Erlandsson stämmer var han lite över 50 år när han gifte sig, men borde inte han ha varit gift tidigare? Vart kommer han ifrån? Erland Månsson uppges ju ha varit född innan de ingick sitt äktenskap (åldersuppgiften kan i och för sig vara överdriven).  
 
Blir lite förvirrad när det gäller Kerstin Larsdotters ursprung. Lars Persson fanns tydligen inte alls nämnd i mtl för Anderstorp från 1686 (måste ha fått det hela om bakfoten), utan när jag nu kollar ser jag endast en Per i Bråarp. Lars Persson får ändå följande barn i Bråarp enligt födelseboken:
 
1. Elin Larsdotter, född 1688 (Dnca 21 Trinit).
2. Karin Larsdotter, född 1690 (Dnca 2 Trinit).
3. Johan Larsson, född 1692 (S. Thomas dag).
 
Dessutom avlider något av Lars Perssons barn i Bråarp 1692 (Dnca Septuag). Det jag dock inte förstår är att Lars Perssons hustru Märta Persdotter redan avlider 1691 (9 Trinit), hur skulle hon kunna ha varit mor till Johan Larsson född 1692?! Eller har Lars Persson hunnit gifta om sig och fått barn med en annan kvinna?
 
1709 nämns bl.a. Per Nilsson och hustru i Bråarp (är det samma person som var Per i tidigare mtl?), under honom nämns dottern Kerstin (antagligen Kerstin Larsdotter gift 1709 med Erland Månsson) och dotterdottern Marit (antagligen Märta Larsdotter gift 1714 med Thor Andersson). Var Per Nilsson i så fall far till Märta Persdotter som avled 1691? I så fall borde både Kerstin och Märta varit hans dotters döttrar.
 
Detta blev väldigt förvirrande som sagt!
 
Mvh
Marcus