NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-03-16
Skrivet av: Jan Wikander skrivet 2013-02-15, 12:35
Hej Sören och Björn-Åke
Det var lite oväntat att det skulle vara två Isak Månsson just i Aborremåla.
Ålderen på Isak (den ogifte) som dog 1751 passar annars bra med de 6 första barnen och att han kunde ha gift sig igen 1746. Logiken stämde inte denna gången, heller.
En liten kommentar: I bouppteckningen 1751-018 (som du refererade till ovan, Björn-Åke) står inte sonen Måns (f 1747 - GID 1748.7.17400 - 102) nämnd, och jag kan inte hitta Måns i dödboken mellan 1747 och 1752).
 
Det är ofta jobbigt  att reda ut släktförhållandena i Backaryd socken, då många är släkt i släkt i släkt. Med utgångspunkt i bouppteckningen och domboksutdragen så skulle man kunna konkludera med en del förhållanden.
 
Den ogifte Isaks syster, Elin Månsdotter f 1709 var gift med fadersystermannen Joen Svensson i Hultet.
Samma Elin är omtalad i db 17310223 nr 14. Men vad menas med brodern båtsmannen Carl Rosendahl? Är denne Carl samma person som Per Månsson (altså den gifte Isak Månssons farbror) som omtalas i db 17310519 nr 11?
O jöjje mig för en soppa!  
 
Har ni mer info om den gifte Isak Månsson?
Isak måste vara gift med en Andersdotter (hennes broder är Eric Andersson nämnd i dombok 17281021 nr 53)?
Isaks fader är Måns Månsson,  
Isaks broder är Per Månsson, som är gift med Botil Svensdotter (samma Botil som skulle haft ett förhållande med den ogifte Isak Månsson - kanske det var därför det var intressant, Björn-Åke?).
Isak har en syster som heter Lucia Månsdotter.
 
Jag saknar uppgifter om personerna till den gifte Isak Månsson, och vore tacksam om ni har mer info om dessa personerna.
 
Mvh
Jan Wikander