NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2009-02-08, 21:16
Niclas och Ingegärd.
 
Jag har fått mail från Nils-Olov Freij och nu ser det lite klarare ut. Som jag har tittat och åter tittat i Almundsryds husförhör på sidan här i inlägget ovan, utan att få ihop det, men samtidigt har det känts bekant. Ibland finns svaret tydligen närmare än vad man tror. Och alltid lär man sig med tiden för jag har tolkat dessa i Kvarnhult fel p g a att jag inte är så jättevan att läsa kyrkböcker och dessa var inte de mest lätta att läsa. Man lär sig så länge man lever.
 
Så här ser det antagligen ut istället:
 
Enk Nilla ( kan ev vara Margaretas mor )
son Sune ( kan vara Margaretas bror )
s. Matthis ( kan vara Margaretas bror som förekommer längre ner på sidan )
p. ( ej d som i dotter som jag skrivit ) Martha Jons/Jönsdotter ( svårt att tyda, överstruken )  
( oläsligt )  
 
Gierton ( här är det största felet, ska INTE vara Gierton utan Giöran )
h. Margareta ( här har vi Margareta Sunesdotter )
Martha ( måste vara barn till Margareta )
Elin ( också barn )
( oläsligt )  
 
Enk h. Bertha  
s. Johan  
s. Jon  
d. Karin  
ev fadren( osäker på om det står fadren ) Sune  
 
Matthis Jönsson ( Ska inte heta Jönsson utan Sunesson, ej säker men kanske )
h. Nilla ( denna Nilla kan vara fadder till ett av Margaretas barn, ej säker, men en Nilla i Qvarnhult är fadder mellan 1726-32 )  
d. Martha  
d. Britta ?  
s. Sven  
d. Bertha  
 
Uppgift från Nils-Olov Freij, 17371016 vigs Mattis Sunesson från Qwarnhult med Elin ( KGF:s databas )
 
Så Niclas, jag tror på att din Sone i mantal 1701 är Margaretas troliga fader. Och Ingegärd, du känner din bygd och har rätt i att namnet Margareta ej var vanligt förekommande i Skatelöf.
 
Så TUSEN TACK Niclas, Ingegärd och Nils-Olov för erat engagemang  
 
mvh
Carina
 
 
Inlägget flyttat 18 februari 2010 från Hur gör jag: Margareta Sunesdotter, hur går man vidare
Camilla Eriksson, moderator