NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2009-02-08, 19:41
Ja, där ser man. Ibland är svaret enklare än vad man tror. Om nu Maria Wilhelmsdotter var änka 1697 så är det inte Sune Jonsson och Maria Wilhelmsdotter som är föräldrar till Margareta. Margareta Sunesdotter dör 1779 i Brännhult, Stenbrohult i en ålder av 80 år, alltså född omkring 1699. Man tycker ju att ett sådant hemskt brott som Sune Jonsson begick 1694 när han slog ihjäl sin svärmor, skulle vara belagt med dödsstraff.  
 
Jag skulle också tro att Sune/Sone i mantal 1701 ligger närmare till hands som Margaretas far.
 
Tittar man under Kvarnhult år 1728 i Almundsryd AI:1 bild/72 sid/129, så finns följande personer:
 
Enk Nilla
son Sune
s. Matthis
d. Martha Jons/Jönsdotter ( svårt att tyda, överstruken )
( oläsligt )
 
Gierton
h. Margareta
Martha
Elin
( oläsligt )
 
Enk h. Bertha
s. Johan
s. Jon
d. Karin
ev fadren( osäker på om det står fadren ) Sune
 
Matthis Jönsson
h. Nilla ( denna Nilla kan vara fadder till ett av Margaretas barn, ej säker, men en Nilla i Qvarnhult är fadder mellan 1726-32 )
d. Martha
d. Britta ?
s. Sven
d. Bertha
 
Namnet Martha finns även med i Kvarnhult och det hette en av Margareta Sunesdotters döttrar f. 1730 i Kvarnhult. Fast jag har inte kunnat hitta Margareta och hennes make Jöran i Almundsryds husförhör och de borde ju ha varit med 1728, för åtminstone 1732 bodde de i Kvarnhult.
 
Änkan Nilla Swensdotter finns även med under Kvarnhult, AI:1 bild/138 sid/261, vilket år vet jag ej.
 
Margareta Sunesdotter hade ett barnbarn som hette Nilla Påhlsdotter, så även Nilla kan ju vara ett familjenamn.  
 
Jag vet inte om Almundsryd hade några räkenskaper. Har ej tillgång till SVAR men ska kolla upp det på biblioteket.
 
Jag tror att en syster till Margareta är Martha Sunesdotter i Frankanäs, som förekommer som fadder till två av Margaretas barn och hennes make Bonde Francke är fadder vid ett av annat barns dop. Likaså förekommer som fadder till ett barn Ingier Sunesdotter ( kan ej tyda var hon kom ifrån ) men kan även hon vara en eventuell syster.
 
Tack så jättemycket både Niclas och Ingegärd för eran information.  
 
mvh
Carina
 
 
Inlägget flyttat 18 februari 2010 från Hur gör jag: Margareta Sunesdotter, hur går man vidare
Camilla Eriksson, moderator