NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2009
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2009-02-08, 00:01
Hej Annika.
 
Jag trodde också att det bara var dessa 3 barn Margareta och Jöhran hade. Eventuellt att jag sett en Måns nämnd också som son till dessa någonstans, kommer ej ihåg var. Så därför blev man snopen när det står så här i dödboken
 
Så här står det i Stenbrohults dödbok, 6 april 1779 Gamla hustrun Margaretha Sunesdotter i Brännhult; varit gift med gamle Jöhran Hansson 55 år, avlat 8 barn varav 5 lever, Sjuk av ålderdom några månader - 80 år.  
 
Jöran Hansson kallas felaktigt för Johan ibland i KGF:s databas. Bl a vid Margaretas död.  
 
Jag vet inte om någon av dom varit gifta förut. Jag tror inte det. Jöhran Hanssons ursprung och liv före Margareta är okänt för oss. De gifte sig 17 juni 1724 i Almundsryd, Jöran Hansson från Hinneryd och Margareta Sunesdotter från Kvarnhult ( Almundsryd C:1 sid 9 )
 
Vid giftermålet skulle Margareta Sunesdotter vara omkring 25 år, så ett kort äktenskap skulle hon ju kunna hinna med innan Jöran. Men det låter som många barn ändå och de var gifta i 55 år.
 
I husförhör för Almundsryd 1728-1755, under Kvarnhult, som Margareta Sunesdotter och Jöran Hansson bor i, AI:1 bild/72 sid 129, ska vad jag ha tydit det som 1728 finnas en hustru Margareta men maken heter Gierton ( kan det vara en felläsning av mig, så det står Jöhran/Giöran istället ? Detta husförhör var svårläst) De har barnen Martha och Elin, sen står det ett oläsligt namn efter denna familj. Men det verkar inte till att stämma riktigt för deras dotter Martha föddes 1730. Men det är den enda Margareta som finns där i Kvarnhult, om jag nu inte har missat något.
 
Tack så jättemycket, Annika, för att du tittade efter. Det var snällt av dig.  
 
Även om de fick något barn i Stenbrohult skulle dessa ju också finnas med i KGF:s databas. Jag vet inte riktigt hur man ska göra. Kan man sätta in det under Stenbrohult istället ?
 
mvh
Carina
 
 
 
(Meddelandet ändrat av jensen den 08 februari, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av jensen den 08 februari, 2009)