NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2008
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2007-12-17, 01:16
Hej Carina!
 
Jag skulle också gärna vilja veta mer om Germund och Cecilia. I en bänklängd för Agunnaryds kyrka år 1622 står det ...Germund nu boendes i Höö..., och det tyder ju på att han inte bott i Höö så länge.
I varje fall bodde han där 1618, då han tingskötte allt sitt och hustrun Cecilias arv och ättleve i Hunna Södregård, vilket tydligen var halva gården. Men i den halvan fanns en sjättedel, som Marcus Uggla, borgmästare i Växjö, ansåg sig ha arvsrätt till. Han kallar Hunna sin gamla fädernesgård.  
Germund har tidigare köpt Hunna Södregård av Herr Måns i Virestad och fick lagafångsbrev 1595. (Tillhör herr Måns släkten Spegel?)
 
De här uppgifterna har jag hämtat ut Allbo härads domböcker 9 mars 1618, 12 jan 1629 och 14 jan 1630. Om du vill ha hela texten, så kan jag maila den till dig.
 
Det finns några riktigt intressanta frågor: Är Germund eller Cecilia och Marcus Uggla släkt, och i så fall hur? Troligen är de också släkt till herr Måns? Kanske finns det någon som vet lite mer om de två sistnämnda.
I alla fall är du och jag släkt, eftersom jag härstammar från Gyrid Jonsdotters bror Frosten.
 
Till slut måste jag fråga dig om några av dina uppgifter. Jag kände bara till Germunds son Jon. Var har du hittat uppgifter om hans bror Jöns?
Finns det några belägg för att Germund och Cecilia har bott i Hallaryd eller Stenbrohult, och var kommer V.Torsås in? Jag har inte heller hittat något belägg för att de har bott i Skatelöv (Hunna), men det är ju ganska troligt.
 
Hälsningar
Ingegärd