NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23.10.2001
Skrivet av: Sigurd Stén skrivet 2001-03-30, 19:27
Hej Olle Elm!
Ang. inspektor Johan Falk, Adelöv.
Ur Växjö stifts herdaminne, del IV, sid 67 har jag hämtat följande:
Södra Sandsjö pastorat.
...........
No 6. Petrus Falk, 1747 - 71. Född i Adelöv av Linköpings stift den 1 jan. 1710, son till en inspektor vid Visingsborgs skola. Studerade i Lund 1730 (utanför nationen) prästvigd 29/10 1739......
 
Fel av mig när jag angav husförhörslängd. Det var i Adelövs mantalslängd 1721 (rullfilm CD 356 sid 782 och 1018) som inspektor Joh: Falk i Ingelsbo finns upptagen. Däremot står ej namnet på hans hustru och barnen är ej upptagna detta år. Endast namn på en piga och en dräng finns antecknat.
 
Enl. boken Gränna Visingsö historia sid 153 finns ett kapitel om Visingsborgs skola. Där står bl. a. Visingsborgs trivalskola började sin verksamhet den 1 maj 1636...
 
Enl.Ordbok för släktforskare står följande:
Inspektor= Uppsyningsman vid högre undervisningsanstalt, lärare vid institution m. m., även uppsyningsman över arbetsfolk (ex. på ett bruk eller vid en lantegendom.)
 
Det är som Du ser uppgifter i Växjö stifts herdaminne som ligger till grund för min uppgift att Johan Falk var inspektor vid Visingsborgs skola.
 
Din information om att Ingelsbo var en donationsgård var en nyhet för mig. Därför är frågan öppen om Johan Falk var inspektor på skolan eller gården. Eftersom han bodde i Ingelsbo är det väl mest troligt att han var inspektor på gården. Han borde rimligtvis ha bott på Visingsö eller i Gränna om han varit inspektor vid skolan.
 
Jag har beställt Braheskolans på Visingsö matrikel 1636 - 1816 för kontroll om Johan Falk finns där.
 
All ny information om Johan Falk, hans liv och famil är jag tacksam för.
M.v.h.
Sigurd