NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 februari, 2011
Skrivet av: Åsa Jonsson skrivet 2008-08-10, 03:38
Hej Curt!
 
Det fanns ju flera Rosengren på Qvarnby 15, men jag antar att du menar sergeanten Otto Fredrik Rosengren. Han och familjen flyttade tillbaka från Skillinge och bodde på Qvarnby 15 igen 1843-49.  
Enligt hfl 1843-47 flyttade Otto och Amalia till Löderup 1849. Sonen Bror Albrekt flyttade samma år till Borrby, dottern Axeliana till Ystad och dottern Henriette hade flyttat redan 1844 till Greflunda 13 i Hvitaby socken.
 
Det underliga är att jag inte hittar varken utflyttning från Ö. Hoby eller inflyttning till Löderup på föräldrarna, men alla tre barnen finns med i listorna. Jag har sett i gamla efterlysningar att du har sökt dem länge och haft liknande problem vid tidigare flyttningar, men nån gång ska det väl lyckas...  
 
När jag läste i Löderups flyttlängd 1849-51, råkade jag på en Nils Rosengren, f. 17/2 1767 i Rörum och död 29/8 1848, oläsligt var, men han stod under Löderup 1, utan familj. Kanske det är en släkting som Otto fått ärva och det är därför han flyttade till Löderup? Det kan vara värt att kolla upp.
 
Mvh  Åsa