NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-12-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-12-20
Skrivet av: Anders Klinteberg skrivet 2008-03-16, 13:25
Hej!
 
Tack för hjälpen Annalena och Carina. Jag ber om ursäkt för att jag inte talade om att jag har tillgång till Sve Bef 1890 och 1900 samt abonnemang på SVAR och Genline. Jag försöker gå ett steg djupare och hitta i vilka kvarter och vilka gatuadresser min farfars fars familj har bott på. Så jag är fortfarande intresserad av hjälp med till vilket kvarter och vilken gatuadress flyttade dom 1898, hur länge bodde dom där och vart flyttade de sedan.
 
Det här med källor är intressant och viktigt. Min farfars far tog sig namnet Klinteberg omkring 1881 då han började som smedlärling på Björnstorps gods i Gödelövs socken. I aktuella husförhörslängder och födelseboken i Gödelövs församling står att Anders föddes den 28 november 1862 på Ettarps gård. I januari 1886 flyttar Anders till Malmö stad till Sankt Pauli församling kv 19 Laxen XXIII. Nu inträffar första felet i källorna. Plötsligt är Anders född den 23 december 1862. Efter detta står det fel födelsedatum på Anders i alla officiella källor. Ett annat fel finns i bara en källa och det är i folkräkningen 1900. I alla andra källor som jag hittat stavas efternamnet Klinteberg och så stavar också alla ättlingarna efternamnet. Men i folkräkningen 1900 står Klintberg d.v.s. ett e saknas mellan t och b. Felet beror på att efternamnet är felstavat i det handskrivna underlag som lämnats in från Västra Skrävlinge församling till folkräkningen. Jag har idag skickat en rättelse till SVAR på deras hemsida. Jag har tidigare försökt få tillstånd en rättelse i källan d.v.s. i Västra Skrävlinge församlings underlag men jag fick då svaret från RA att man rättar aldrig i en källa även om man vet att den är felaktig. Jag tror det är en princip man har.  
 
Carina, jag känner inte alls till Familysearch. Hur får du fram information på svenska. Det finns nämligen en uppgift som är mycket intressant för mig. Det står att Han blev mästersmed 1893 på MSS. Jag har länge försökt hitta denna uppgift och framförallt om möjligt hitta källan till denna uppgift. Men som vanligt får man vara försiktig med källor. År 1893 kan stämma. Jag tror att han började redan 1886/87 vid spårvägen i Malmö men har bara lyckats hitta bevis på att han arbetade vid spårvägen från 1896 och fram till pensionen 1927. Att observera är att MSS (Malmö stads spårvägar) fanns inte 1893. 1887-1904 var det ett privat bolag, Malmö spårvägsaktiebolag, som skötte lokaltrafiken i Malmö stad. När detta bolag kommunaliserades den 1 januari 1905 startade Malmö stads spårvägar, MSS.      
 
Hälsningar!
 
Anders