NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-24
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2004-07-06, 16:44
Kjerstin och Eivor:
 
Tycker Gudmund är ett litet mysterium faktiskt. Har inte alltför stor erfarenhet av Skånska kyrkoböcker men funderar lite på hur de här bägge socknarna var organiserade. Delade Borgeby och Löddeköpinge på en kyrkoherde? Socknarna är ju väldigt små, i varje fall jämfört med Övre Norrlands socknar som jag är mycket mer hemtam i. Det är ju inte direkt ovanligt med felskrivningar av prästerna heller men hur många socknar måste man leta igenom innan man hittar en Gudmund med patronymikon Sjunnesson?
 
Tycker ändå spontant att det verkar som inflyttade människor. Har gått igenom en hel del av kyrkböckerna i båda de här socknarna och jag har inte hittat en Sjunne eller för all del någon ytterligare Gudmund.  
 
Min gissning blir därför att han måste sökas utanför de här båda socknarna.
 
Sen vad gäller hans patronymikon så är det ingen tvekan tycker jag, det liknar vid ett tillfälle Swensson men vid de andra jag sett är det definitivt Sjunesson det står.
 
Namnkombinationen Gudmund och Sjunne torde vara relativt ovanlig överhuvudtaget. Kanske någon gör ett tillfällighetsfynd\? Annars återstår väl domböckerna som jag inte har haft möjlighet att kontrollera än.  
 
mvh Tommy