NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-07
Skrivet av: Ingvar Kristiansson skrivet 2006-12-22, 01:16
Lennart
 
Jag känner inte till Sören Christensson, men enl Smedstorps kyrkobok föddes i Smedstorp en flicka nämnd Karna 1692-12-03 med föräldrar Mats Hansson och Ingar Nilsdotter.  
 
Att jag blev nyfiken beror på att jag just idag (eller snarare igår, det är ju sent nu...) kollade en rad BOU, bl.a den efter Christian Ekelund i Stora Ramnakulla. Jag är intresserad av honom eftersom det finns täta fadderförbindelser mellan följande familjer: smeden/möllaren Christian Ekelund med hustrun Annika Lilja i Stora Ramnakulla, timmermannen Frans Nordbeck med hustrun Brita i Komstad och skomakaren Nils Zimmer / Cimmer / Simmer med hustrun Kerstina i Rörum (de sistnämnda mina anor).  
Jag har varit lite osäker på namnet till Brita i Komstad, på många ställen ser det ut som Sörensdotter, men i vissa fall snarare som Svensdotter. Nils Zimmers hustrus namn känner jag endast som Kerstina.
 
Jag tror, som du, att mäster Christen i födelsenotisen från 1747 är identisk med Christian Ekelund. I en annan födelsenotis står hans hustru noterad som Annika Simmers (istället för Lilja eller Ekelund som står på flertalet ställen). Dessutom står det i en födelsenotis i Stiby omnämnt möllaren Christen Zimmer från Stora Ramnakulla. Detta kan väl indikera att Nils och Christen var bröder? Likaså kan patronymikon indikera att Brita var syster till Christen.
 
Även barnen från de 3 familjerna fortsätter delvis de inbördes fadder-relationerna.
 
Jag är mycket nyfiken på vilken information du, eller någon annan, har om dessa familjer.
Sören Christensson är väl ett intressant spår att spinna vidare på.
 
// Ingvar