NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-04-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-04-30
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-04-29, 12:08
Hej Ingrid!
 
Födelsenotisen lyder såhär:
 
d 27 Dito. döptes ett oäkta barn med det namnet Elna. barnefadren, änkl:n Nils Svensson, wid Brödda och Modren Dortha Christens doter; bars till dopet af Elna Pehrs doter från Nöddekärshuset: wittnen, Mårten Pehrsson och hust: Else Johans doter dersammastädes. födelsedagen d 22 ejusd:, orten Nöddekärshuset.
 
Jag tänkte att man kanske kunde titta i de kyrkliga räkenskaperna, men de täcker bara åren 1662-1723 och 1783-1834, så det gick inte.
 
När det gäller orterna blir jag inte klok - Nöddekärrshuset lyckades jag dock tyda till Nötakärrshuset. I Slimminge socken finns/fanns det ett kärr vid namn Nötakärret i Grevingeskogen (ska enligt Dialekt- och ortnamnsarkivet (DAL) uttalas nödasjäred, vilket stämmer väl med Nöddekärshuset - Dorothea och faddrarna bodde väl då i ett gatehus vid Nötakärret). Dock lyckas jag inte hitta detta hus, varken i husförhörslängderna eller i mantalslängderna, åtminstone inte i Slimminge socken...  Kanske huset hade ett annat officiellt namn?
 
Brodda, där Nils Svensson bodde, var enligt DAL en by i Slimminge socken, Vemmenhögs härad. I mantalslängderna och husförhörslängden hittar jag dock bara Brodda gård, inte byn.
 
Jag lyckades alltså tyvärr bara identifiera orterna, men kanske finns det någon Slimminge-kännare som vet vart Nötakärrshuset och Brodda by finns någonstans i husförhörslängderna och mantalslängderna? Jag lyckas inte hitta Dorothea som gift någonstans i Skåne, så kanske hon förblev ogift, eller dog ung?
 
Mvh/Markus