NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2015
Skrivet av: Bengt Silverin skrivet 2014-08-10, 20:58
Hej Erik
 
Jättemycket tack för din information och analys. Jag tror väl i grunden att där inte finns något samband Osby-Grythyttan heller, men fortfarande gäller funderingen vad gjorde Peder och Else under åren 1570-1580. Framgår något om detta i ditt material.
 
Jag håller helt med dig om att det är bättre leta primärdata än få rätsida (?) på andras forskning. Men det ena behöver inte utesluta det andra - eller hur. Det går inte sluta fundera på var uppgiftslämnarna fått sin information på då den passar så väl in på data från Hällefors. Har nu klarlagt att det i själva verket inte finns något svart på vitt att Per Jönsson i Grythyttan var Hans Perssons (född 1575) far. Trots att alla säger att så var fallet baseras detta på en marginalanteckning från en forskare på 90-talet som ingen idag kan återskapa eller verifiera. Så vem var egentligen Hans Perssons far - oklart idag!
 
Vet du något om krigsfångar som togs 1569 i slaget utanför utanför Osby (Nordiska sjuårskriget). Jag vet att krigsfångar från bl.a. Danmark (dvs inklusive Skåne) användes i gruvorna i Grythyttan och Hällefors. Finns någon möjlighet tror du att Per Joensson från Osby blev krigsfånge som fördes norrut, och som efter avtjänad tid kunde återvända till Osby??????? Vad vet du om slaget??? Förkastar du min hypotes helt och hållet?
 
   Ha det riktigt bra!!!!
      Hälsningar
        Bengt