NULL Skriv ut sidan - Outnyttjat arkiv med många personuppgifter 1850-1929

Anbytarforum

Titel: Outnyttjat arkiv med många personuppgifter 1850-1929
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2000-04-03, 08:32
Till Bernt Johansson:
 
Hur kan du be mig ge dig ett exempel på vad 'privata angelägenheter' är?! Har du inte förstått vad det är som diskuteras på denna sida? Sjukhusjournaler! Om inte innehållet i en sådan är en privat angelägenhet, så vet jag inte vad en privat angelägenhet är!
 
Och hur kan du dra in SÄPO:s sekretessbestämmelser i detta? De har ju ruckats på, säger du. Ja, några av alla tusentals registrerade har fått se sina EGNA akter. Men när det gäller sjukjournalerna så är de ju tillgängliga för ALLA när arkivnyckeln kan kvitteras ut i telefonväxeln. Var finns likheten?
 
Kanske ska då även den enskilde personen få se sina sjukhusjournaler öppna för att bedömma vad som skrivits om en?, skriver du. Ja, självklart! Men måste ALLA få ta del av dem bara för det?
 
Vi är samhällsmedborgare och inga 'Lonesome-Cowboy-typer', säger du, och talar om våra skyldigheter mot det demokratiska samhället. Att acceptera att sjukjournaler är offentliga?!?! Är det en skyldighet mot det demokratiska samhället? Man tar sig för pannan!
 
Har man åsikten att de enskilda individerna inte räknas, att vi alla bara är en del av flocken, utan rättigheter, bara skyldigheter - ja, då har man en människosyn som inte så lite påminner om stöveltrampande regimer öster och söder om oss för inte alltför länge sedan!
 
Jag ser ingen större mening med att fortsätta den här debatten. Jag säger som Ingemar Stenmark en gång sa till en enveten reporter: Hä ä int nå mening å förklar för en som int begrip!